Граждани застават срещу намаляването на средствата за БДЖ
Внесоха конкретно искане преди второто четене на Бюджет 2015
Копие на писмото е изпратено до ЕК
Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт изпрати искане до г-жа Цецка Цачева, г-н Бойко Борисов, г-н Ивайло Московски, министъра на финансите г-н Владислав Горанов, Комисията по транспорт в Народното събрание и всички парламентарно представени партии за запазване на средствата за БДЖ в Бюджет 2015 на тези от 2014г. А именно – 170 млн.лв. В проектобюджета е заложена сумата от 140 млн.лв., като самият Министър на транспорта, както и новият-стар директор на дружеството Владимир Владимиров потвърдиха, че това ще означава спиране на 150-200 влака и уволнението на 1500-2000 служители. Копие от писмото беше изпратено и до председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер и до Комисаря по транспорт Виолета Булц.
„Настояхме думата субсидии да бъде заменена с използваната в почти целия ЕС дума – компенсации, тъй като тези средства компенсират възможността да се пътува с документи за намаление за пенсионери, студенти, ученици, хора с увреждания, а също така и обслужване на отдалечени, слабо населени и трудно достъпни райони или на такива с липса на всякаква транспортна алтернатива.”, заяви координатор на Инициативата Даниела Вуковска.
В искането също така, са представени данните за средствата, които получават Словашките Железници (ZSSK), чиято компенсация за почти същия обем извършена работа е 212 млн.евро.
От Инициативата заявяват, че са наясно, че средствата в бюджета винаги са ограничени, но за да бъдат спестени допълнителните разходи от замърсяване на въздуха и пътни инциденти, е необходимо следване и изпълнение на европейските цели за интермодалност и развитие на железопътния транспорт. Гражданите считат, че предвид тежкото състояние на БДЖ, последната мярка, която трябва да се предпреме е орязване на финансовите компенсации. Като принципал на дружеството, правителството трябва да поеме ясна отговорност за бъдещето на компанията и да потърси генерално решение за решаването на проблемите в железопътния транспорт. Общественото обсъждане и привличането на възможно повече страни в него, според нас, би бил полезен и ефективен инструмент.
От сдружението настояват при отпускането на тези средства, да бъде осигурена пълна прозрачност – да е пределно ясно за какво е похарчен всеки лев на данъкоплатците. Също така, към БДЖ да се сформира специален борд, в който да участват освен представители на служителите на железницата, представители на общините, на държавата, но и представители на гражданите/пътниците.
Абсурдно би било втората най-зависимата от вноса на петрол страна в ЕС 28 след Кипър[1]; държавата, чиито бюджет зависи в най-голяма степен от акциза на горивата[2]; страната, която е на 3-то място в света по смъртност от мръсен въздух[3]; държавата, която е на едно от челните места в ЕС по брой загинали при ПТП на 1 000 000 жители[4]; страната, където цели региони са обезлюдени, поради липса на елементарни условия за живот, включително удобен и достъпен обществен транспорт, да води политика за съкращаване на железопътните превози и влошаване на транспортното обслужване.
[1] http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-DK-12-001/EN/KS-DK-12-001-EN.PDF
[2] http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-DU-13-001/EN/KS-DU-13-001-EN.PDF
Тагове:
МОСКОВСКИ ВЪРНА ЛИКВИДАТОРИТЕ В БДЖ?
ОТГОВОР ОТ МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ ОТНОСНО НАМ...
СКАНДАЛНО:КОНДУКТОРКА НА БДЖ ИЗХВЪРЛИ ПЪ...
Равносметката 2023 година