Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.04.2015 18:52 - Евтини на магистралите, скъпи на железницата?
Автор: obshtestven Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1918 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 16.04.2015 19:19

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

ЕВТИНИ НА МАГИСТРАЛИТЕ, СКЪПИ НА ЖЕЛЕЗНИЦАТА?


По повод отпуснатите вчера от кабинета допълнително 100 млн.лв. за ремонт на автомагистралите „Тракия” и „Хемус”, Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт настоява за равно третиране и на железопътната инфраструктура. Организацията предлага същата сума да бъде отпусната и на Национална Компания Железопътна Инфраструктура (НКЖИ). „Само така бихме могли да говорим за равнопоставеност и реална конкуренция между двата вида транспорт. В тази връзка е необходимо Агенция Пътна Инфраструктура да бъде трансформирана  в Национална Компания Пътна Инфраструктура. Това ще покаже прозрачно и на цялото общество дали пътищата са печеливши или покриват дори по-малък процент от разходите си в сравнение с железницата. В момента не е ясно какви са счетоводните сметки на АПИ и води ли тя амортизационни отчисления, които съставляват значителна част от разходите в бюджета на НКЖИ.” – заяви Георги Статков, представител на инициативата.

От сдружението обръщат внимание, че на много места в страната скоростите на движение на влаковете са ограничени поради липсата на поддръжка на жп линиите. Например пътуването София - Банкя - от 20 минути е достигнало 30 минути. По отсечката Кюстендил – Гюешево пътуването от 1 час е достигнало 1:45 ч.

Интересно е и защо със 100 000 000 лв. се финансират ремонтите на автомагистрали, а не да речем на второкласни и третокласни пътища. От инициативата припомнят признанието на министър Лиляна Павлова, че пари за над 11 000 км. третокласни пътища няма.

Междувременно заедно с представянето на „План за оздравяване и развитие на БДЖ” за обществено обсъждане, от Министерство на транспорта обявиха и обществена поръчка за „Разработване на Интегрирана транспортна стратегия в периода до 2030 г.

https://www.mtitc.government.bg/page.php?category=686&id=8053. Едновременно се предвижда и процедура за нова национална транспортна схема. От всичко посочено дотук не става ясно дали документите са съгласувани помежду си или отново ще се работи по познатия вече начин – „на парче”. Другата възможност е просто железницата да се разглежда като нещо отделно от Националната транспортна схема и съдейки по Стратегията и сценариите, посочени в нея, не я чака добро бъдеще? От гражданската инициатива считат, че Интегрираната транспортна стратегия и транспортна схема трябва да предхождат стратегията за железницата, защото целта би трябвало да е обвързване на всички видове обществен транспорт по най-ефективния начин. И тук, правителството и екипите, който ще изработват проектите, ще се сблъскат с въпроса дали България ще спази европейските приоритети за над 50% дял на железницата от пътуванията на средни и дълги разстояния през 2050г. или ще продължи водената до момента политика за насърчаване на индивидуалния автомобилен транспорт, оставяйки хората без реална алтернатива. Създаването на транспорта схема означава да се реши дали железницата ще бъде гръбнакът на обществения транспорт, както е в цяла Европа или не.

image




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: obshtestven
Категория: Лични дневници
Прочетен: 662078
Постинги: 188
Коментари: 83
Гласове: 99
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031