Прочетен: 3072 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 01.04.2015 23:54
От Централна гара до летището има два пътя ...
По повод очакваното утре официално пускане в експлоатация на отсечката на метрото от Летище „София” до метростанция „Цариградско шосе”, което най-вероятно ще стане с много фанфари, рязане на лентички, лъскави репортажи, много журналисти и камери, тичащи след кмета на София Йорданка Фандъкова и министър-председателя Бойко Борисов, добре би било да видим и една по-различна гледна точка. Това е гледната точка на обикновения пътник. Който твърде често страда най-много от зле построена, зле проектирана и неефективна инфраструктура.
Какво ще бъде реалното времепридвижване само с метро?
Слизайки от влака на Централна гара, заедно с целия багаж и разстоянието, което е поне 400 метра по права линия (а и има и две стълбища – от перона на влака и до перона на метрото), времето за придвижване на един здрав човек, с нормално темпо, би било поне 5-6 минути. А след като слезем на метростанцията, средното време за чакане на мотриса (тъй като обикновено по 2-рия метродиаметър интервалът е 8 мин.), би било 4-5 минути. Само дотук, вече се натрупаха 9 минути.По разписание, в сайта на Метрополитен излиза, че влакчето ще пътува от метостранция „Централна ЖП гара” до метростанция „Сердика” 3,30 мин. Тъй като се качихме на 2-рия метродиаметър, ще трябва да се прекачим на метростанция „Сердика” на 1-вия метродиаметър. Само ходенето пеша из тунелите, без да се загубите (защото има и такава опасност) ще ви отнеме още 5 минути. Следва чакане на влака, средно – 3-4 минути. Предвид, че в час пик влаковете са през 2-3-4 минути, но извън този часови пояс, достигат 8-10 мин. като интервал. Дотук станаха минимум 21,30 минути, а още не сме потеглили за летището. Пропуснахме да споменем, че не всички влакове ще стигат до летището. Влаковете през един ще ходят и до „Бизнес парк София” в „Младост 4”, така че чакането може да се окаже и 6-7 и повече минути, но ние приехме, че имаме късмет.
Качваме се благополучно на влакчето и продължаваме да си гледаме часовника. В сайта на Метрополитен, според разписанията се вижда, че от метростанция „Сердика” до метростанция „Цариградско шосе”, метрото пътува 20 минути. Тъй като ще има още 4 метростанции до летище „София”, залагаме поне още 12 минути времепътуване. Достигаме до метростанция „Летище София - Терминал 2” и като прибавим още 2-3 минути ходене, за да стигнем до местата за чекиране на багаж, успяхме да се придвижим от Централна гара до Терминал 2 за около 56 минути. А какво да кажем за хората, които пътуват за Терминал 1?
И за да не звучи като заяждане, отворете си страницата на http://tfl.gov.uk/ (Лондонското "ЦГМ") и вижте как се изчисляват времената за придвижване.
Това не означава, че сме против метрото в София, но категорично смятаме, че то се изгражда така, че не се взима предвид най-важното - удобството на пътника.
Това изключително ясно се вижда от изградената метростанция на летището, която вместо да е под терминала или долепена плътно до него (за да се спести време за ходене, а и възможността хората да се придвижват изцяло на закрито, а не да ги вали дъжд и сняг), е отдалечена на поне 30-40 метра от входа на летището.
(Източник: Камара на архитектите в България http://www.kab-sofia.bg/component/content/article/46-polezno/1897-metrostantziya-23-pri-letishte-sofiya-shte-e-nazemna)
От друга страна, стигането от гарата до летището има и друг алтернативен маршрут - градска железница+метро. Реално при този вариант (както е почти в цяла Европа), директно пътувате от Перник, Банкя, Своге и влакът ви продължава след Централна гара до гара "Искър" да речем. (тоест тук обслужвате цялата Софийска област, а не само град София). Ако пътническите влакове на БДЖ са на интервал дори 30 минути от всяка от дестинациите в най-натоварения участък от Централна гара до гара "Искър", влаковете могат да достигнат такт от 10 минути , времето за пътуване ще се скъси значително, още повече, че вече е изградена специална жп спирка "Дружба" между гара "Подуяне" и гара "Искър". Това ще даде нова удобна алтернатива и на хората от Владая, Горна Баня, Овча купел, Божурище, Илиянци и т.н.
Ето какво показва проучването ни?
Ако влаковете на градската железница са през 10-15 минути (нещо съвсем естествено в час пик дори в страна като Чехия) от "Ларго"-то ще можем да стигнем абсолютно конкурентно с метро и градска железница за същото време, за което ще стигнем само с метро по първия метродиаметър до летището. И това не е непременно лошо и опасно. Това е друга алтернатива за гражданите и възможност общественият транспорт да привлече нови пътници и съответно шанс да намалеят пътуванията с личен автомобил. Само сътрудничеството между видовете обществен транспорт, а не фаворизирането на един единствен такъв за сметка на всички останали може да даде реалната алтернатива на тези, които пътуват към и от летище "София".
Допълнителни източници:
http://www2.metropolitan.bg/bg/schedule/type/2.html
Тагове: