Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.02.2015 11:01 - „Кражбите на горива” – параван за управленската немощ в БДЖ?
Автор: obshtestven Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2126 Коментари: 0 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Новото ръководство на БДЖ използва железничарите за извинение на своята некомпетентност. Тези, които си позволяват да излязат с ясна позиция, подплатена с факти, биват уволнявани.

Крие ли ръководството на БДЖ доклад за реалните причини за увеличените разходи в БДЖ „Товарни превози ЕООД”? До Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт достигна информация за подготвен пълен доклад за увеличените разходи и пропуснатите ползи заради непрекъснатите ремонти и спиране на движението по железопътната мрежа в България. Служителите изготвили документа са били съкратени. Интересна е и пасивната позиция на Изпълнителна Агенция Железопътна Администрация (ИАЖА) към Министерството на транспорта, която най-вероятно също е запозната с документа.

За осемте месеца на 2014 г., вследствие прекъсванията по же­лезопътната мрежа, са отчетени допълнително над 79 млн. бруто тон километри. За енергийни ресурси (включително дизелово гориво) са отчетени 709 298 лева над пла­нираните разходи, а за  персонала, работил по обиколните маршрути през 2014 г., са изплатени още 308 865 лева. Така общият размер на допъл­нителните разходи е достигнал над 1 млн. лева, без в тях да бъдат включени и необходимите средства за текущо поддържане на по-големия брой локомотиви, пуснати в експлоатация.

Припомняме, че на нарочно свиканата пресконференция преди 2 седмици управителят на БДЖ "Товарни превози" Любомир Илиев заяви, че за последните две години - 2013 и 2014 г., установеният преразход в БДЖ ТП възлиза на общо над 2 млн.лева.

Дали можем да смятаме, че става въпрос точно за тези около 1 млн. лв. годишно, за които се говори в доклада?!

Имаме сериозни съмнения, че се подготвя нова далавера за определени кръгове от фирми със системите за видеонаблюдение и проследяване.

Настояваме за прокурорска проверка в БДЖ, за да стане ясен действителния размер на кражбите и увеличените разходи на дружеството заради продължаващите ремонти по жп инфраструктурата с пълно спиране на влаковото движение (тази практика е отхвърлена в Европа и независимо от ремонтите, влаковете не спират да се движат, дори и с по-ниски скорости и известни ограничения, защото когато веднъж бъдат изгубени товародатели/пътници, те много трудно после се връщат към жп транспорта).

 

Ето какво още се казва в доклада:

Една от основните причини за нарастването на оперативните разходи на БДЖ Товарни превози ЕООД са изключително големия брой прекъсвания на движението по железопът­ната инфраструктура от началото на годината, заради извършването на продължителни ремонти в различни участъци на националната железопътна мрежа. Това е довело и до увеличаване на пропуснатите ползи за „БДЖ -Товарни превози" ЕООД.

Като типичен пример в доклада е посочена отсечката „Нова Загора - Ямбол – Зимница”, където в продължение на около две години, от декем­ври 2012 г. до август 2014 г., влаковете са пътували по обиколен маршрут през Тулово. Това е предизвикало генерирането на по-големи разходи и е влошило пред­лаганата услуга. Така цистерните, натоварени с пропан-бутан, пристигащи от Кавказ през ферибота във Варна, принудително са удължавали пътя си, което е забавяло доставката до базите на „Газтрейд" в Костинброд и до „Топливо" в Кремиковци. На практика се е стопирал и превоза на същия тип цистерни с пропан - бутан до базите в Асеновград, Филипово, Белозем.

Само през 2014г., поради продължи­телни ремонти са затваряни около 17 отсечки между един и седем - осем месеца. По някои участъци например, като Пирдоп - Антон, предварително обявения срок дори не е спазен и ремонтът е удължен допълнител­но.

Липсата на инфраструктурен капацитет силно е затруднила експлоатационната обстановка. Налагали са се чести корекции в разпи­санията на товарните влакове и са увеличени непланираните разходи, твърди доклада в БДЖ ТП, който вероятно е стигнал и до ръководството на дружеството. Поради наложителните ремонти, в много от жп участъците, средно с 16 на сто е намалена брутната тежина на товарните влакове с дизелова тяга. Всичко това отново е довело до повече разходи и е понижило ефективността на превозите, обобщава докладът.

В резултат на прекъсванията около 289 хил. тона товари не са били превозени, а пропуснатите ползи са достигнали около 1,5 млн. лева. Става въпрос за конкретни отсечки, при които кли­ентите не са приели обходните алтернативни маршрути. Такъв е случаят между гарите Любеново Предавателна и Димитровград юг, където в продължение на три месеца, от юни до септември влакове не са се движили. През същия интервал на 2013 г. от там са били транспортирани над 283 хил. тона, с повече от 5500 вагона, от които приходите за дружеството са били над 1 млн. лв. Сега, въпреки предложената комплексна преференциална цена на фирмата-товародател за обиколен маршрут, тя значително е намалила подаваните обеми, за което е заплатила едва около 22 хил. лв. Тревожното е, че почти във всички случаи става дума за лоялни товародатели, които поради посочените проблеми са предпочели да потърсят услугите на алтернативния автомобилен транспорт. Още подобни приме­ри могат да бъдат цитирани и след затварянето на отсечките „Димитровград Север – Хасково” и „Плачковци - Кръстец – Радунци” (Презбалканската линия).

Обобщените анализи показват, че претърпените загуби и пропуснати ползи са за повече от 2,5 млн. лева.

Една характерна подроб­ност за 2014, в сравнение с 2013 г., е и драстичният спад на транзитните товари с около 45,8 %. Наблюдава се и намаляване на контейнерните и конвенционални композиции, преминаващи през страната ни между Турция, Унгария и Австрия. Това, според доклада, отново е в резултат на зачестилите прекъсвания на движението по националната жп инфраструктура, чрез което се увеличават времето за пътува­не и се влошава качеството на услугата.

image




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: obshtestven
Категория: Лични дневници
Прочетен: 664874
Постинги: 188
Коментари: 83
Гласове: 99
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930