Прочетен: 1856 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 04.11.2014 01:51
Преди дни в доста медии у нас излезе статия/материал за това, че в София градският транспорт бил най-евтиният от всички столици в ЕС. Изследването било "белгийско".........
И тъй като вече имаме опит и си знаем урока с подобни "сензационни" материали - потърсихме източника на това съобщение. Оказа се, че като такъв се посочва БТА. Странното бе, че в сайта на Агенцията не открихме нито дума по темата, да не говорим пък за статия.
Още по-интересно стана, когато започнахме да търсим на английски и излезе 1 (една) статия на българска медия. (http://www.novinite.com/view_news.php?id=164423)
Ако някой може да провери на френски или друг език и открие нещо друго като информация, моля да ни я предостави. Ще бъдем благодарни.
За нас обаче е очевидно - всички, които са публикували материала или са преписвали почти дословно едни от други или пък информацията им идва от определен източник (прессъобщение). Още по-любопитно е, че темата е публикувана с линк в сайта на Столична Община. (http://www.sofia.bg/pressecentre/press.asp?open=9&sub_open=80858&nxt=10 )
Но да се върнем на публикацията. Дори и да приемем, че такова изследване е направено, странно как се визира само цената на еднодневната карта, а не тази на билета.
Оказва се според румънски сайт, че цената за еднократен билет с метро в Букурещ е 2 леи, което в български пари е 88 стотинки (!!!). Ако си купите билет за 10 пътувания цената пада на 44 стотинки (!!!). В София, както знаем билетът за метрото е фиксиран на 1 лв. (източник: http://www.inyourpocket.com/romania/bucharest/Public-Transport-in-Bucharest/publictransport )
След като прочетохме информацията, ние се запитахме - а какво стана с БЕЗПЛАТНИЯ ТРАНСПОРТ В ТАЛИН - СТОЛИЦАТА НА ЕСТОНИЯ? Не е ли Естония член на ЕС? Явно част от българските журналисти не знаят, че държавата празнува през тази година 10 години от влизане в ЕС и че в столицата на прибалтийската република от 2 години имат безплатен градски транспорт, към който се включила и градската железница. (източник: http://www.tallinn.ee/eng/tasutauhistransport/Tallinn-Free-Public-Transport-Expanded-to-Trains?&filter_otsing_uudis_rubriik_id=160)
(Градът е даден за пример на екологична политика в страницата на ЕК http://ec.europa.eu/environment/ecoap/about-eco-innovation/good-practices/estonia/20130617-capital-of-free-public-transport_en.htm)
Интересно как тогава Талин не е включен в "белгийското проучване"? Или може би този факт е неудобен за целта на занятието?
Не е ли време да се запитаме - защо естонците решиха да развиват обществения транспорт без да казват, че е губещ (каквато теза непрекъснато се лансира в София), но че е енергоспестяващ, екологичен, че намалява задръстванията, че намалява пътните инциденти и по този начин носи спестени пари на цялото общество, които са в пъти повече от разходите за неговата поддръжка?
Все в този контекст - никой от журналистите не си е направил труда да открие и че миналата година и Париж предостави 5 (пет) дни безплатен транспорт през зимата, за да ограничи замърсяването на въздуха и да се справи с наднормените нива на фини прахови частици? (източник: http://www.bbc.com/news/world-europe-26574623 )
В заключение: за нас е изключително обидно български медии да си позволяват и да продължават да лъжат и манипулират гражданите. Още по-обидно от наша страна като граждани би било ако приемаме всичко за чиста монета и да продължаваме да стоим безучастно, когато някой очевидно започва да мисли за увеличение на цената на билета за обществен транспорт в София и търси начин да смекчи недоволството.
Сн.: Николета Райдовска, Dir.bg
А ето и линкове към публикацията в нашите медии:
http://www.mediapool.bg/v-sofiya-e-nai-evtiniyat-gradski-transport-v-es-news226600.html
http://www.vesti.bg/bulgaria/obshtestvo/sofiia-s-naj-evtiniia-gradski-transport-v-es-6026162