КОЙ Е НАЙ-ГОЛЕМИЯТ ЗАМЪРСИТЕЛ НА ВЪЗДУХА В СОФИЯ
Все още във вихъра на еуфорията от "новите екологични автобуси, немско производство - климатизирани, през зимата топли, през лятото студени, а не обратното", очевидно "най-доброто след проведена обществена поръчка", от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт държим да припомним няколко неща.
Но преди това, моля, чуйте звуковия файл от БНР - http://bnr.bg/post/100452945/stolicata-se-sdobi-s-20-novi-avtobusa
- под вечния слоган "подмяна", 126 нови автобуса, означава бракуване за скрап на 126 стари автобуса. Което пък означава, че няма да бъдат бракувани турските автобуси по линия 72 и 73, въпреки изключително лошото им състояние за умопомрачителните 5 години по софийските улици. Ще бъдат бракувани най-вярно служилите автобуси като "Икарус" (доколкото са останали) и старите "Мерцедес" - единствените, които оцеляват въпреки липсата на поддръжка. По-новият подвижен състав е с преобладаваща пластмаса, което на практика означава, че цената за скрап е в пъти по-ниска. От друга страна, този принцип „купи-хвърли-купи” напълно притиворечи на всякакви екологични норми, включително и на европейските такива.
- "министър Жекова коментира, че проектът е изключително важен за столичани, тъй като новите екологични автобуси ще направят въздуха шест пъти по-чист.
"Това е свързано с качеството на живот, което е изключително важно за нашите граждани”, обясни служебният министър на околната среда и водите..."
Ако 120 автобуса правят наистина въздуха по-чист 6 пъти, то колко пъти ще се подобри качеството на въздуха при намаляване на автомобилния трафик с поне 10%? Във връзка и с гореказаното - ако вместо подмяна, се извършваше допълване на колите на обществения градски транспорт, дали ефектът нямаше да е няколко пъти по-голям? За което Брюксел, пак щеше да отпусне средства (включително и за рециклиране) и бенефициентите щяха да получат отстъпка заради по-голямата поръчка?
(http://www.monitor.bg/article?id=308124)
- "Новите 20 превозни средства ще се движат по линия 102." Всеки имал нещастието да използва тази линия, отлично знае, че интервалът между колите постоянно нараства във времето и вече е достигнал 25 минути в пиков час. Следователно - колко повече пътници ще бъдат качени на обществения градски транспорт ако интервалът остане същият? А той ЩЕ остане същия, при все че няма да има допълване на състава.
- и не на последно място, министър Жекова само потвърждава що за приоритети и що за хора работят в МОСВ. Хора, които смятат, че градския транспорт е най-големият замърсител (3:20 от звуковия файл). Хора, които ако говорят подобни неща и в Брюксел, дават отговор на въпроса защо бяха спрени плащанията по ОПОС. Това са онези, същите, в чиито доклади никъде не присъства думичката "автомобил". Присъства само "общински градски транспорт", на който ще бъдат поставяни филтри на ауспусите и в крайна сметка няма да бъде постигната една от основните цели на ЕК по отношение на транспорта и екологията – нарастване дела на ползвателите на алтернативен превоз и намаляване дела на автомобилните пътувания.
Още няколко въпроса - защо никой не говори за продължаващото унищожение на тролейбусната мрежа в България? Нима тролеите не са екологичен транспорт? Кой продаде на безценица мрежата и депата и защо никой не търси отговорност на виновниците?
Наясно сме, че ще бъдем обвинени в "хейтърство", което означава, че зададените въпроси от нас са безпочвени.
А вие как мислите, уважаеми читатели?
Тагове: