Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.08.2014 10:00 - Латвийска компания проявява интерес за рециклирането на подвижен състав на БДЖ
Автор: obshtestven Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2831 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 09.08.2014 14:47

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Латвийска компания проявява интерес за рециклирането на подвижен състав на БДЖ

На 9-ти и 10-ти юли 2014г., се проведе обща среща между представители на Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт, БДЖ, Министерство на транспорта и представители на латвийски завод за железопътен подвижен състав. Поводът е желанието на Инициативата да бъдат спасени от нарязване мотрисните влакове (наричани още електрички), произведени в Латвия през 70-те години на XX век.

Ето какво заяви координатора на Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт Даниела Вуковска:

„През септември 2013г, се свързахме с латвийския завод, произвел електричките, които се експлоатират от БДЖ, с питането дали могат да участват в рециклирането на произведените от тях влакове. До този момент, ръководствата на БДЖ и министрите от последните правителства твърдяха, че тези влакове трябва да се нарежат на скрап, защото „им замръзвали спирачките”. За наша изненада, от латвийската компания отговориха положително, след което започна няколко месечна кампания и активна кореспонденция от наша страна. Поставихме многократно въпроса на обществения съвет към МТИТС, а също и на обществения съвет към МОСВ. Имахме среща с ръководството на БДЖ. Изпратихме писма до Европейската комисия.

Сега се стигна до момента, когато представители на латвийското дружество пристигнаха в България за оглед и преговори. Организирахме посещение в депата, за да се направи инспекция на мотриси в експлоатация, и на такива, които са изоставени. А също така,  беше организира среща със зам.министъра на транспорта в оставка г-н Антон Гинев. Въпреки нашата покана към МОСВ, оттам, за съжаление, не получихме отговор.”

Подобни мотриси се експлоатират и реновират успешно в Черна гора, Сърбия, Латвия, Русия, Грузия и др. Ние считаме, че в сегашната тежка ситуация, в която се намира БДЖ, рециклирането/реновирането на подвижен състав може да бъде една от мерките, които да увеличат броя влакове и да подобрят услугата, както и мярка, която се насърчава от ЕС като екологична и създаваща зелени работни места.

„Понеже могат да се появят обвинения към нас, че лобираме за определена фирма, ние считаме същата процедура да бъде повторена и с останалите производители, които са създали тягов подвижен състав, експлоатиран от БДЖ, включително чешки, румънски и др. заводи” – заяви Вуковска. Цялата кампания е наша инициатива. Ние направихме две протестни акции в края на 2013г. под мотото „Рециклирай БДЖ” 1 и 2, като и подадохме сигнал до прокуратурата за продажбата на подвижен състав. Надяваме се на подкрепа за нашите действия, както от гражданите, така и от железничарите в името на реални действия за спасяването на БДЖ и стартиране „оздравяването” на дружеството не само на думи.

Първите впечатления на двамата латвийски представители бяха, че съставът наистина е остарял, но не представлява проблем той да бъде напълно реновиран и модернизиран като разбира се трябва да се извършат необходимите изследвания за здравината на конструкцията. Потвърдиха, че подвижния състав ще получи всички необходими сертификати, тъй като и Латвия е член на ЕС, а фирмата има внедрени всички системи за оценка на качеството. Ремонтът би струвал значително по-евтино от закупуването на нови мотриси, както и част от ремонтните дейности биха могли да се извършат в ремонтните бази на БДЖ, така че и самите служители да бъдат обучени.

Те споделиха още, че със сигурност са виждали същите влакове в много по-лошо състояние и че основният проблем на българските е липсата на системна поддръжка, най-вече отвън. Липсва им редовно почистване, боядисване и добро съхранение. Самите служители, които се занимаваха с поддръжката на мотрисите ни разказаха, как ако стъклата не бъдат почиствани 1 месец, цялата мръсотия от тях така се запича и че после всичко изглежда като захабено и остаряло.

Визитата не ангажира подписването на договорно споразумение, въпреки, че така или иначе пари за нов подвижен състав на този етап няма. Ние ще настояваме и следващото/ите правителство/а да поемат ясна отговорност за оздравяване на БДЖ и промяна на транспортната политика в България, в съотвествие с приоритетното насърчаване на железопътния транспорт в ЕС.

image

image




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: obshtestven
Категория: Лични дневници
Прочетен: 662103
Постинги: 188
Коментари: 83
Гласове: 99
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031