Прочетен: 3068 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 12.04.2014 21:49
СИГНАЛ ОТ 70 СТРАНИЦИ ДО СОТИР ЦАЦАРОВ ТЪРСИ ОТГОВОРНОСТ ЗА ТЕЖКОТО СЪСТОЯНИЕ НА БДЖ
Първи Частен Синдикат подаде сигнал до главния прокурор Сотир Цацаров и до председателя на ДАНС Владимир Писанчев с искане да се извърши проверка за финансовото и икономическо състояние и да се потърси наказателна отговорност от всички длъжностни лица за максимален изминал период от време до настоящия момент които доведоха до тежкото финансово и икономическо състояние на „Холдинг БДЖ” ЕАД, „БДЖ-Пътнически превози” ЕООД и „БДЖ-Товарни превози” ЕООД.
Изискани са справки за задълженията към доставчици; кредити, заложени активи в полза на кредиторите; сключени договори за обществени поръчки; продажба на неоперативни активи, земи, терени, вагони, съоръжения, скрап; покриване на задължения към ДП „НКЖИ” чрез „дълг срещу собственост”, натоварващи във финансово отношение и ДП „НКЖИ”.
Специално място заемат преговорите за замяна на дълг срещу собственост на БДЖ (дружеството, опериращо с подвижния състав) към НК ЖИ (дружеството, опериращо с жп инфраструктурата, включително жп гарите, където БДЖ заплаща наем). На тезгяха са почивните станции в Кюстендил, Паничище, Саботковци и др. Убеждението е, че подобна мярка не само няма да подобри състоянието на Холдинг БДЖ ЕАД, но ще го лиши от възможности за допълнителни приходи, каквито получават всички европейски железници от имотите, които притежават.
Дългът на БДЖ към Национална Компания Железопътна Инфраструктура – около 100 млн. лв. е натрупан в значителната си част и заради безпрецедентно високите инфраструктурни такси, за които България бе заплашена със санкции от ЕК. До 2012г. таксата за 40-тонен вагон между Свиленград и Драгоман бе 96,60 лв., а дневната винетка на 40-тонен ТИР – 20 лв. В този случай за конкуренция между видовете транспорт не може да става и дума, тъй като дори и българския клон на немските железници у нас предпочита да вози значителна част от товарите си с ТИР-ове. Да не говорим за тежките катастрофи по пътищата, разрушената пътна инфраструктура, замърсяването и задръстванията, които се заплащат от джоба на българския данъкоплатец, защото е очевидно, че винетките не покриват в необходима степен тези разходи. В Швеция например, жп инфраструктурната такса е 0 евро с цел да се насърчи най-екологичният и ефективен транспорт. Като това помага и на частните жп оператори.
В сигнала е поискан и договорът за обществена услуга между „БДЖ-Пътнически превози” ЕООД и МТИТС; брой пътнически вагони в експлоатация към настоящия момент; брой пътнически спални вагони в експлоатация към настоящия момент; договор за лизинг за дизелови и електрически мотриси „Дезиро”, справка за необходимия експлоатационен персонал, съгласно действащия график за движението на влаковете и Кодекс на труда;
Друга информация, която е изискана е справка за последните шест години за извършени ремонти във вагонни заводи и вагонно-ремонтни цехове и финансовите средства, вложени като инвестиция; за последните пет години новозакупени локомотиви, извършени средни, подемни и капитални ремонти в предприятия външни на БДЖ; за последните пет години новозакупени локомотиви, извършени средни, подемни и капитални ремонти в предприятия вътрешни на БДЖ,.
Втора точка от сигнала касае сключването на новите Колективни трудови договори в дружествата и дискриминационни текстове, включени в тях, както и други казуси, свързани с действията на синдикални организации и ръководството на дружеството.
„ПЪРВИ ЧАСТЕН СИНДИКАТ” настоява незабавно да бъдат отстранени от длъжност Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията като принципал на Холдинг БДЖ ЕАД и Председателят на съвета на директорите на „Холдинг БДЖ” ЕАД, която при едно предишно правителство като зам. Министър на транспорта е участвала в реализирани задължения за БДЖ от 300 милиона лева при закупуване на мотрисите „Дезиро”, необходима мярка за предотвратяване фалита и разрухата в Дружествата.
Копие от сигнала е изпратено и до президентът на Европейската комисия Жозе Мануел Барозо.
В Австрия държавният жп оператор (OBB) притежава най-голямата автобусна компания PostBus (http://www.postbus.at/en/ ), а също така е и най-големият собственик на недвижими имоти в страната; има отделно дружество, което се грижи за управлението им ЦBB-Immobilienmanagement (Недвижимости), притежава и лифтово съоръжение OBB Weisssee Seilbahn
Годишният приход от имоти на Швейцарските железници ежегодно е над 300 млн. франка.
За следващия програмен период нито правителството "Борисов", нито това на "Орешарски" пожелаха БДЖ да бъде посочено като бенефициент по Оперативните програми на ЕС.
Напомняме, че Словашките Железници имат същия дълг като БДЖ в общ размер на 360 млн. евро, но са получили финансиране от над 400 млн. евро по Оперативни програми, с които са рециклирали и закупили нов подвижен състав и са модернизирали своите ремотни бази.
Всичко, посочено до тук показва абсолютната антижелезопътна политика на българските правителства в последните повече от 25 години. Още повече, че министрите на транспорта са принципали и назначават ръководствата на БДЖ и НКЖИ, което нарушава директивата за автономност на железопътните предприятия.
Народно Събрание - въпрос, относно пътни...
Позиция относно промените в ръководствот...