Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.10.2013 10:00 - Министерски съвет отказва пари от Брюксел за БДЖ и за следващия програмен период?
Автор: obshtestven Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1272 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 03.10.2013 13:41


Министерски съвет отказва пари от Брюксел за БДЖ и за следващия програмен период? 14 години без европейско финансиране, принуждават дружеството да тегли нови заеми image
Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт настоява Министерски Съвет на Република България, от който зависи съдбата на жп транспорта в страната, да отговорят на притеснителните слухове, които витаят в общественото пространство относно нежеланието БДЖ да бъде включено като бенефициент за втори пореден програмен период по оперативни програми. (І-ви 2007 – 2013г., ІІ-ри 2014 – 2020г.). След Обществения съвет по транспорта, проведен на 1-ви октомври, ситуацията изглежда още по-смущаваща. На него самият зам. министър Антон Гинев потвърди, че средства по ОП „Транспорт” за БДЖ няма да има, а ще има само за инфраструктура. Следващият проблем обаче се оказа отказът на МОСВ БДЖ да бъдат посочени като бенефициент по ОП „Околна среда”. По тази програма, обхващаща периода 2007 – 2013г., бяха закупени част от влаковете за Софийското Метро. В медиите се прокрадна твърдението, че последната дума ще бъде на лидерите на БСП Сергей Станишев и Ахмед Доган (http://www.mediapool.bg/programa-okolna-sreda-ne-dava-pari-za-novi-vagoni-za-bdzh-i-metroto-sled-2014-news211736.html ). За нас тази абсурдна ситуация представлява една безпринципна подялба на сфери на влияние. Вместо решенията да бъдат взимани на база анализи и обосновки в полза на цялото общество, те очевидно ще бъдат просто поредното разделяне на „наши и ваши” ресори. Един добър пример в усвояването на евросредства за железница, е Словакия, където през 2010г. Словашките Железници (ZSSK) закупуват  10 дизелови и 13  електрически мотриси, от които 10 двуетажни пригодени за движение със скорост до 160 км/ч и рециклират още 10 локомотива по ОП „Регионално Развитие” за общата сума от 231 млн. евро. А до 2015г. се планира доставката на още 29 влака по ОП „Транспорт”. (http://www.opd.sk/en/13344 ) Явно България ще се окаже единствената страна-членка на ЕС, която сама си налага ограничения в разпределянето и в процента усвояемост по оперативните програми на Съюза. В България по ОП „Регионално развитие” за периода 2007 – 2013г., средствата отидоха единствено за строителството на автомагистрали. Наши източници в Брюксел алармираха, че дори се водят неформални разговори за спиране на определени оперативни програми заради българската политика в сферата на транспорта, която не отговаря на европейските приоритети. Министър Папазов отново коментира, че ще се „бори” за поне 50 на 50 финансиране за аутобани и железница, независимо, че приоритетите на ЕС за периода до 2030г. са намаляване на замърсяването и приоритетно развитие на обществения транспорт, по-специално на железопътния, като най-екологичен, енергоефективен и устойчив.

Настояваме за ясна позиция и политическа отговорност – ще има ли България железница или не!




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: obshtestven
Категория: Лични дневници
Прочетен: 662085
Постинги: 188
Коментари: 83
Гласове: 99
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031