Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.08.2013 21:31 - София ИЗдиша с кръстовища на две и три нива
Автор: obshtestven Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2413 Коментари: 0 Гласове:
2



image


По повод превърналото се вече в традиционно и добро по своя замисъл събитие „София диша”, което тази година ще се провежда всяка от четирите недели от м. август, от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт категорично се противопоставят на продължаващото в София проектиране и изграждане на кръстовища на две и три нива, защото считат, че това не само няма да „отпуши” трафика, а дори напротив – ще насърчи придвижването с автомобил, а общественият транспорт ще продължи да става все по-непривлекателен и бавен.

След по-малко от две седмици се планира започване на строителните работи за кръстовището на три (заедно с метрото) нива на „Лъвов мост”.

Заключенията на международния консултант „Мот Макдоналд” по проекта за Генерален план за организация на движението в София, приет през 2012г. от СОСза което са заплатени 2,341 млн. лв., твърди:

„Малка е ползата от реконструкции на кръстовища в рамките на града на две нива, тъй като така опашките от автомобили по-бързо ще се преместят на следващото място на задръстване като по този начин ще създадат по-голям проблем на следващия възел по посоката на движение” – стр.21

Според гражданите, Столична Община не се е съобразила с това заключение, след като вече е построила няколко и има намерение да строи още кръстовища на две нива през оставащите месеци до края на т.г. Инициативата определя нейното решение за скандално и неприемливо, предвид факта, че парите на данъкоплатците се харчат напълно нецелесъобразно. Вече са налице неоспорими доказателства, че в столицата решенията се взимат еднолично, без да се зачитат мненията на трети страни.

От инициативата цитират още от проучването: „На принципа на микромоделирането е било отхвърлено кръгово кръстовище на второ ниво на бул. "България" и бул. "Тодор Каблешков". („Приемат Генералния план за организация на движението в София до месец” – infrastructure.bg с автор Милена Василева)

Гражданите настояват, че със сумата от над 60 млн. лв. за трите кръстовища – „Семинарията”, „Лъвов мост” и бул.”България-Гешов” могат да бъдат закупени значителен брой автобуси, тролеи или трамваи, които да поемат същия пътникопоток като новите естакади. (един автобус/тролейбус може да вози между 100 и 160 пътника, а трамвай – до 250. В автомобилите в София се возят средно по 1,7 пътника). С тези средства може да бъде възстановена и Околовръстната жп линия на София, припокриваща се в немалка степен с този т.нар. „вътрешен ринг” (Сливница, Сточна гара, Подуяне, Пейо Яворов, Тодор Каблешков). Цената на км. жп линия е ок. 3 млн. лв.

Организацията изразява притеснението си за здравето и живота на гражданите на София, което са заявявали неколкократно и пред столичните общинари.

В последно време се публикуват все повече изследвания и данни, че автомобилният трафик е основен замърсител на въздуха и е един от основните причинители на редица тежки заболявания.

Годишната смъртност от замърсяване на въздуха в България според доклад
на ООН за развитието от 2011г. е 437 души на 1 млн. жители годишно, което ни нарежда на 3-то място в света след Армения и Румъния

http://www.euractiv.com/specialreport-air-quality/bulgaria-killer-air-exposes-wide-news-508892

Според СЗО жертвите в нашата страна са още повече – 560 души на 1 млн годишно. http://apps.who.int/gho/data/node.main.156

Гражданите отделят внимание и за наскоро издадено съдебно решение, според което обществени организации осъждат Британското правителство за това, че се
е провалило в опитите да се осигури по-добро качество на въздуха в
градовете. Организациите разпознават автомобилния трафик като основен
замърсител на въздуха
Великобритания има „едва” 210 на 1 млн. жертви
годишно от мръсен въздух. http://www.guardian.co.uk/environment/2013/may/01/government-pollution-supreme-court

От инициативата цитират мнението на Валери Серафимов - началник отдел "Мониторинг на въздуха" към Изпълнителната агенция по околна среда:

„Правили сме много замервания като сме проверявали нивото на замърсяване на въздуха в ден с автомобилен транспорт и в Деня без автомобилен транспорт. Изводите
са, че от 5 до 10 пъти намалява замърсяването на атмосферния въздух в ден без автомобилен транспорт. За големите градове, каквито са София и Пловдив, основния проблем е автомобилният транспорт."

http://dartsnews.bg/News/31304

Гражданите напомнят за съвсем ново изследване, което свързва замърсяването от автомобилния трафик с епидемията от аутизъм в САЩ, публикувани в специализирането издание Environmental Health Perspectives (http://ehp.niehs.nih.gov/pdf-files/2013/Mar/ehp.1205827_508.pdf ), и цитират:

„Направените наблюдения свидетелстват за връзка между епидемията от аутизъм и бременните жени, които са били изложени на прекомерно замърсяване от автомобилния трафик.”

От инициативата добавят и предупреждение на ЕК за започване на процедури срещу България за „системно превишение на нормите за фините прахови частици във въздуха.”  http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-47_en.htm

От гражданската инициатива настояват да бъдат представени публично обосновките и разчетите, които оправдават строителството на кръстовища на две нива в столицата, липсата на дългогодишни инвестиции в обществения транспорт, липсата на единна система за организация на движението и останалите точки, които са посочени в доклада, а не са изпълнени.

Заключенията в доклада на „Мот Макдоналд” са публикувани на сайта на Столична Община тук: http://sofia.bg/pressecentre/foto/16-02.pdf




Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: obshtestven
Категория: Лични дневници
Прочетен: 666242
Постинги: 188
Коментари: 83
Гласове: 99
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930