Пълна липса на политика за енергийна ефективност в транспорта
Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт направи достояние на широката общественост материали за енергийната ефективност и кой сектор потребява най-много енергия. От инициативата настояват да се прекрати манипулацията и подвеждането на българското общество относно понятията енергоефективност, саниране и др. От графиките е видно, че най-много енергия отива в сектор Транспорт, а не в домакинствата. Доклад на ЕС от настоящата 2013г. говори, че България е една от държавите с липсваща стратегия относно енергоефективността в транспортния сектор на национално ниво. Общата оценка за България по критерия „амбициозност на представената политика” е „по-скоро ниска”. В транспортния сектор се споменава нуждата от подобрение на обществения транспорт, както и от подобряване на управлението на мобилността.
От всички потребителски сектори в доклада, експертите виждат най-голям пропуск от гледна точка на енергийната ефективност при транспорта. Важно е да се отбележи, че страни с много добре развит обществен транспорт, се критикуват най-вече по отношение на транспорта и смятат, че не е направено достатъчно в този сектор. Във Великобритания, където железниците са приватизирани, експертите коментират, че липсва съгласувана политика по отношение на обществения транспорт и автомобилите все още са водещи. Те посочват, че цената на железопътния транспорт е твърде висока и няма стратегия за нейното понижаване.
Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт изразява позицията, че в България продължава да се развива най-енергоНЕефективният транспорт – автомобилният и строителството на аутобани, което ни поставя в тежка зависимост от вноса на горива и прави нашата икономика неконкурентноспособна, а държавата и гражданите продължават да обедняват, заради високите външни разходи, които плаща цялото общество.
Крайна консумация на енергия по сектори:
33% - Транспорт
27% - Домакинства
24% - Индустрия
13% - Услуги
2% - Земеделие
За последните 5 години сектор транспорт увеличава своя дял от 31 на 33% от общата енергийна консумация.
До кога ще говорим за монопол (олигопол) на ЕРП-тата, които имат оборот от 3 млрд. лв. годишно, а няма да говорим за най-големия монополист с оборот от 10 млрд. лв. годишно?
Тагове:
Австрия: 94% от населението срещу мега к...
Кратко и икономично