Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.10.2012 18:12 - Народно събрание - въпрос за приватизацията на БДЖ
Автор: obshtestven Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1232 Коментари: 0 Гласове:
0



ПРЕДСЕДАТЕЛ АНАСТАС АНАСТАСОВ: Следва въпрос от народните представители Димчо Михалевски и Петър Мутафчиев относно предстоящата приватизация на БДЖ – „Товарни превози”.
Въпросът ще бъде развит от господин Михалевски.


ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ (КБ): Уважаеми господин председателстващ! Уважаеми господин министър, благодаря Ви за топката, която ми вдигнахте. Само след малко моят колега ще Ви даде Доклада на Световната банка от месец март 2009 г., откъдето ще видите, че БДЖ не е било фалирало. Само че там се казва, че трябва да имате политика, която трябва да бъде достатъчно гъвкава. А в тези три години, както в „Пътнически превози”, така и в „Товарни превози” Вие имахте недостиг на вагони, съответно не можехте да вършите услугата. Даже се стигна до там, министърът на финансите да Ви спре субсидията за „Пътнически превози”, защото Вие не изпълнявате услугата в мащаба, в който е договорено между държавата и предприятието.
В този контекст има едни много важен въпрос. Защо приватизирате „Товарни превози”? Каква е целта Ви, особено след първия неуспешен опит от месец юли тази година? „Товарни превози” е онова предприятие, което ако бъде развивано правилно, може да даде потенциал на развитие на икономиката, приходи на държавата и балансиране на приходите между „Товарни превози” и „Пътнически превози”.
Уважаеми господин министър, аз искам да попитам, за да не стане след време така, както стана с БТК, с електроразпределителните дружества и да се питаме защо продадохме националния интерес: какво всъщност очаквате да се случи с тази приватизация?
Има още един допълнителен въпрос. През следващите години Европейският съюз ще дава изключително средства за модернизация на железопътната инфраструктура, в това число и на България. При тази постановка не е ли логично да запазим „Товарни превози”, да се опитаме в общ дебат и контекст на пренасочване, концентриране и фокусиране на усилията държим това предприятие, за да можем да използваме първо подобрената инфраструктура, която ще доведе до по-голяма производителност (както мрежова, така и цялостно) на предприятието? А ние в момента сме се заинатили и искаме да го продадем. Вие говорехте за над 200 млн. лв., сега вероятно ще бъдат 100 млн. лв. Един Господ знае какъв ще е финалният резултат.
Замислете се, господин министър, и като член на българското правителството понастоящем, този подарък да не Ви тежи на съвестта! Благодаря.

ПРЕДСЕДАТЕЛ АНАСТАС АНАСТАСОВ: За отговор – министър Московски. Заповядайте.
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Уважаеми господин Михалевски, уважаеми господин Мутафчиев, не мога да се съглася с Вашите критики и твърдения, че се опитваме да продадем „Товарни превози” на безценица и на „подходящ” приватизатор. Напротив, именно високите критерии, които заложихме към потенциалните купувачи, са доказателство за намеренията ни да постигнем максимален резултат при продажбите на компанията, както и че нямаме намерение да я подаряваме на никого.
За съжаление трябва да отбележа, че тежкото състояние, в което заварихме като цяло българските железници, ни принуди да предприемем спешни мерки за спасяване на дружеството, една от които е да пристъпим към продажба на „Товарни превози”.
Явно се налага да Ви припомня, че размерът на задълженията на БДЖ в края на 2009 г. достигаше 914 млн. лв. Просрочените задължения бяха на стойност 151 млн. лв., в това число 21 млн. лв. към банки и 130 млн. лв. към доставчици. Невъзможността да се обслужват тези задължения произтичаше и от факта, че през периода 2001-2009 г. са били натрупани оперативни загуби в размер на 218 млн. лв. Банковите заеми бяха обезпечени със залог на хиляди товарни вагони, 4 броя почивни станции, халета и цехове към локомотивните депа във Варна и други градове, както и 25 броя мотрисни влакове. При необслужване на заемите съществуваше реална опасност банките да прекратят сключените договори, да запорират транспортните средства и активи и в резултат да бъде прекратена дейността на цялото дружество, както и на неговите дъщерни компании.
Относно процедурата по приватизация. Тъй като съгласно Закона за приватизация и следприватизационен контрол процедурата се извършва от Агенцията за приватизация, съответно тя е компетентният орган за нейното правилно и законосъобразно провеждане. Смятаме, че предвид правомощията имаме пълно основание да се доверим на нейната преценка относно критериите за допустимост на участниците и на предложения метод за продажба на 100% от капитала на БДЖ – „Товарни превози”. Сигурни сме, че при този начин и при възможно най-висока продажна цена ще бъде намерен стратегически купувач, който да поеме ангажименти по отношение на запазване дейността на товарните превози, влагането на свеж финансов ресурс за развитието на дружеството като товарен превозвач и поемането на социални ангажименти към работещите към него.
Още веднъж бих желал да подчертая, че продажбата е крайно необходима и животоспасяваща за компанията. Без приходите от приватизация няма как да бъдат обслужвани нито един от заемите на дружеството.
В допълнение бих искал да кажа, че моята стратегия и цел са да бъде подписано споразумение със Световната банка, което е част от преструктурирането на дружеството. Едно от изискванията там е, финансирайки тази схема на преструктуриране, дружеството да участва със собствен ресурс, който няма откъде да дойде, освен от евентуална приватизация на „Товарни превози”.
Иначе – ще си позволя да споделя – аз съм съгласен с Вас, че има логика, аз съм сигурен и вярвам, че това дружество има потенциал, но са изпуснати всички срокове. Много преди 2009 г. е трябвало да се мисли в тази посока.
На второ място, там трябва да се инвестира толкова много, че със сигурност държавата няма да има тази възможност, за да реализира този подход. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АНАСТАС АНАСТАСОВ: Заповядайте за реплика, господин Мутафчиев.
ПЕТЪР МУТАФЧИЕВ (КБ): Уважаеми господин министър, с приватизацията на БДЖ ще се стигне до там, че да няма „Български държавни железници”. „Български държавни железници” е съществувала откакто съществува новата българска държава след Освобождението ни от турско робство. Големият проблем е, че във всички ръководства, които назначавахте, нямаше визия за развитие на железниците, а и правителството няма визия за развитие на железниците. Вие толкова много заблуждавахте хората, че всичко, което сте заварили, Ви пречи да правите реформи, че чак си повярвахте сами.
Ще Ви представя един доклад, господин министър, от 3 март 2009 г. на Световната банка. Чели ли сте го? Поискайте го от ръководството на „Български държавни железници”. Той е от месец март 2009 г. за състояние на железниците. Ще Ви прочета само две бележки относно политиката на железопътния транспорт, което отговаря на много въпроси, които Вие задавате:
„При управлението на поредица от реформаторски настроени правителства, железопътният сектор в България постигна някои амбициозни цели – стабилни обмени на трафика и едно трудно извоювано стабилно положение, подкрепа от инвеститорско доверие посредством скорошно издаване на облигационен заем от 120 млн. евро в края на 2007 г., с който старите задължения бяха изплатени, операторът БДЖ отчете нетни печалби, а цялостното състояние на фирмата се подобри.”
Вие твърдите точно обратното. На кой да вярваме? На ръководството на БДЖ или на Световната банка, която прави анализ, на базата на който да отпуска кредити, на тази банка, която сега не Ви отпуска кредити?
Ще Ви прочета и още нещо – точка 9 от този анализ:
„Преодоляването на предизвикателствата пред железопътния отрасъл ще бъде трудно и не трябва да бъде подценявано. Може би сегашната финансова криза изглежда би противоречила на предприемането на незабавни действия в инвестиционния и интензивен сектор като инфраструктурата, но жп индустрията в България никога не е била в по-изгодна позиция за придвижване напред”. Март 2009 г.!
Господин министър, направете така, че тези ръководства да си свършат работата. Не с приватизацията на „Товарни превози” ще стабилизираме железопътния транспорт, а с това да осигуряват ремонтите, да осигуряват приходи на товарните превози, за да могат да съществуват и пътническите превози.
Сменете некадърното ръководство на това предприятие! Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕКАТЕРИНА МИХАЙЛОВА: Имате думата за дуплика, господин министър.
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Уважаеми господин Мутафчиев, хубаво е, че сериозно дискутираме темата за железниците и аз бих се радвал това наистина да бъде един дългосрочен дебат, за да стане ясно на всички, че железниците са изключително важни за държавата във всяка една от своите структури и форми.
Нямам коментар по това, което изчетохте, но аз пак ще Ви прочета нещо и считам, че сред народните представители има изключително добри специалисти в икономиката и финансите, и в данните, които ще изчета още веднъж.
Същата тази Световна банка, ако приемем, че всичко това е толкова красиво и розово, което изчетохте, активира банковата гаранция по техен заем към същото това стабилно финансово предприятие. Едни от най-добрите нейни екипи участваха в Плана за преструктуриране. Анализът, който Ви чета, и цифрите са точно от тези екипи, които са работили съвместно с нашите. Пак Ви чета: „Размерът на задълженията на БДЖ в края на 2009 г. достигна 214 млн. лв.; просрочените задължения бяха на стойност 151 млн. лв., в това число 21 милиона към банки и 130 милиона към доставчици.”
В същия период дружеството е в абсолютна невъзможност да обслужва тези задължения, тъй като за периода 2001-2009 г. има оперативно натрупани загуби от 218 млн. лв.
Задайте въпроса на един съвсем обикновен, нормален икономист, слагайки тези два факта, които изчитаме: как е възможно да се твърди, че нещо е стабилно, има такова розово бъдеще, при положение че има 914 млн. лв. задължения; 218 – оперативни загуби, и не може да си обслужва нито един заем? Тук говорим за сериозни неща.
Пак казвам, държавната политика със сигурност трябва да бъде по-силна и по-категорична за развитието на железниците. Ако някога е трябвало да се разсъждава на темата: „Товарни превози” да бъдат част от национални стратегии и така нататък, то това време е било преди. Сега нямаме шанс, нямаме ход да го правим, тъй като изисква изключително много допълнителни инвестиции. Не е възможно! Благодаря.

 

Б.А. След въпросите и отговорите следва да отбележим, че ние нямаме нищо общо с Коалиция за България или БСП. Ние искаме истината за БДЖ да излезе наяве, защото считаме, че всички политици и управници през последните не 20, а 30 години носят вина за трагедията на най-голямото предприятие в България!!!






Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: obshtestven
Категория: Лични дневници
Прочетен: 662265
Постинги: 188
Коментари: 83
Гласове: 99
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031