Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.10.2012 22:27 - Народно Събрание - въпрос, относно пътническите превози в БДЖ
Автор: obshtestven Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1460 Коментари: 0 Гласове:
0



ПРЕДСЕДАТЕЛ АНАСТАС АНАСТАСОВ: Уважаеми колеги, продължаваме с въпроси към министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията господин Ивайло Московски.
Първо е въпросът на народните представители Румен Такоров и Георги Петърнейчев относно пътническите превози в БДЖ.
Въпросът ще бъде развит от господин Такоров.
Заповядайте, господин Такоров.

РУМЕН ТАКОРОВ (КБ)
: Благодаря Ви, уважаеми господин председател.
Уважаеми колеги! Преди да започна с въпроса си към министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията господин Московски, искам да кажа за ефективността на парламентарния контрол, тъй като този въпрос е зададен още през месец юни и касае първото тримесечие на тази година. Той е запазил актуалността си и сега поради простата причина, че резултатите, които са били през първото тримесечие и сега, нямат кой знае каква разлика помежду си. Така че този въпрос е актуален и сега, господин министър, затова аз ще Ви го задам.
Уважаеми господин министър, по данни на Националния статистически институт за първото тримесечие на 2012 г. броят на пътниците, пътуващи с влак, е намалял с 12,7%, или 905 хил. пътници по-малко спрямо същия период на 2011 г. За сметка на това с 1,4 милиона са се увеличили пътниците, ползващи автобуси.
За второто тримесечие резултатите са почти същите – намалението на пътниците от железопътния транспорт е намаляло с 11,6% и същевременно извършената работа е с 3 хиляди и 93 милиона пъти по километри, или 7,1% по-малко в сравнение с 2011 г. Всичко това се дължи преди всичко на вътрешни превози.
Прехвърлянето на пътникопотока от железопътния на автомобилния транспорт е прецедент в транспортната политика на Европейския съюз. Това ли е пътят за изпълнение на Програмата на Европейския съюз 2020 за увеличаване на пътникопотока от железопътния транспорт за сметка на пътуващите по автомобилния транспорт?
Във връзка с това, уважаеми господин министър, въпросът ми е: моля да ми отговорите какви са причините за намаляване броя на пътниците по Българските държавни железници? Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АНАСТАС АНАСТАСОВ: За отговор – министър Московски, заповядайте.

МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Такоров, уважаеми господин Петърнейчев! Действително през първото тримесечие на 2012 г. се отбелязва спад на превозените с влак пътници. Надявам се, сам разбирате, че тенденцията към намаляване броя на пътуващи с железопътен транспорт не е отсега, от първото тримесечие на 2012 г., а се наблюдава през почти всички години на прехода. При 70-80 млн. пътници годишно за периода 1993-1997 г., през последните години този брой едва надхвърля 30 милиона.
Причините за такъв тренд на развитие са много и разнообразни, като по-съществено влияние оказват следните фактори, отразяващи се върху качеството на услугата като цяло.
На първо място, състоянието на железопътната инфраструктура, която не позволява развиване на високи скорости и сериозно увеличава времето за пътуване. Именно за да се подобри това състояние и да дадем нов европейски облик на българската железница, са насочени всички наши усилия и инвестиции в железопътната инфраструктура.
Ще си позволя да Ви дам само няколко примера: над 1 млрд. 200 млн. лв. в момента се инвестират в няколко железопътни отсечки за скорост 160-200 км в час; нова сигнализация и ново управление на трафика на влаковете. Сам разбирате, че това са проекти, които се изпълняват в продължение на 2-3, някой път до 4 години, така че резултатът от тях ще се види може би от следващата година.
За Ваша информация ще кажа, че средната скорост, която развиват влаковете на територията на цялата страна по железопътната мрежа, е между 40 и 50 км, но сами разбирате, че това не е причинено от нас, а е заварено от нас.
Строителството на участъка Пловдив-Димитровград приключи успешно в края на миналата година и вече има издаден Акт 16 и разрешение за ползване. На практика това е първото железопътно трасе в България, което е изградено по всички европейски изисквания и позволява скорост 160-200 км в час. Историческата справка показва, че такива мащабни строителни дейности по железопътната инфраструктура не са били извършвани в страната ни повече от 30 години. До края на годината очакваме да бъдем готови с другата отсечка по това направление, а именно от Свиленград до турската и гръцката граница.
От началото на месец юли вече функционира и системата за сигнализация, телекомуникация и диспечерският център в Пловдив, от който ще се управляват влаковете по новооткритата жп отсечка Пловдив-Димитровград, като в най-скоро време системите ще обхванат цялото трасе до Свиленград. Модернизират се над 400 км железопътни линии и 20 железопътни гари в цялата страна.
На второ място, морално и физически остарелият подвижен състав, където средната възраст на вагоните и локомотивите в експлоатация е 35-40 години, забележете. За да се справи с този проблем, „БДЖ – Пътнически превози” предприе всички необходими мерки и е в процес на обновяване на пътническия вагонен парк, като осигури необходимите финансови средства и още миналата година проведе успешни обществени поръчки. Към момента дружеството има сключени договори с 4 вагоноремонтни завода за ремонта на 169 броя вагони. Стартирана е и процедура за избор на изпълнител на 177 пътнически вагона за периода 2012-2013 г. на стойност повече от 22 млн. лв.
Тук е мястото да отбележа и възможността, която осигурихме на „Пътнически превози – БДЖ”, а именно да стане бенефициент по Оперативна програма „Транспорт” още този програмен период, ползвайки средства от техническа помощ и подготовка на процедури и стратегия за дългосрочно обновяване на своя пътнически състав, което може да стане на практика от 1 януари 2014 г. Имаме многократно потвърждение, че оперативната програма ще разполага с 600 млн. лв. за закупуване на нов пътнически състав. Това нееднократно е повтаряно от комисаря Хан, както е потвърдено и от президента Барозу.
Не на последно място, за първи път от 30 години насам БДЖ закупи и нови спални вагони, които през следващите седмици и месеци ще започнат да се движат по железопътната ни мрежа, в която приоритетно ще бъдат включени влаковете за Варна и за Бургас. Благодаря Ви за вниманието.

ПРЕДСЕДАТЕЛ АНАСТАС АНАСТАСОВ: Благодаря.
За реплика – господин Такоров, заповядайте.

РУМЕН ТАКОРОВ (КБ): Благодаря Ви, уважаеми господин председател.
Колеги! Уважаеми господин министър, мисля, че се разминахме малко с въпроса и отговора, защото аз Ви питам за пътническите превози, а Вие повече ми отговорихте за Национална компания „Железопътна инфраструктура”, но няма значение.
Факт е, че преди да бъдем в Европейския съюз, като че ли бяхме по-близо до транспортната политика, която води в момента Европейският съюз, отколкото сега, когато сме в Европейския съюз, и се отдалечаваме от нея. Ние сме единствената държава, която се движи в обратна посока.
Не е вярно, че е намаляло желанието на хората да пътуват с железопътен транспорт. Има, но защо се стигна до тази ситуация? До тази ситуация се стигна, защото държавната поръчка трябва да се изпълнява с минимум около 452 вагона и мотриси. Вие в момента имате 240 вагона. Вече не е прецедент в България да се отвличат влакове, да се карат да спират на всяка една от спирките. Не е прецедент влаковете да са препълнени, да има правостоящи.
За Ваша гордост прецедент за железопътните вагони е друго, господин министър – че за първи път в историята на Българските държавни железници бяха спрени спалните вагони, а тези, които получаваме, не са сертифицирани. Вие знаете много добре защо беше забавянето. Защото не отговаряха на новите изисквания на Европейския съюз. Не е там проблемът, който Вие казвате. Проблемът е в лошия мениджмънт, в лошата организация и липса на всякаква политика в областта на пътническите превози, които се правят в България.
Не искам да казвам по-тежки думи, но мисля, че политиката, която водите в момента, е водене към умишлен фалит на Българските държавни железници. Тежки думи, но са справедливи, защото с всичкото това, което се прави, вървим точно в обратната посока – увеличаване на автомобилните превози за сметка на железопътните. Вие знаете, че и в Програма 2020 се казва, че 60% от пътникопотока трябва да бъде качен на железопътния транспорт, а не както става обратно в България, така че не съм доволен от отговора Ви.
За хигиената, за услугата, която предлагате в железопътните превози, там не искам да говоря. Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АНАСТАС АНАСТАСОВ: Желаете ли дуплика, господин министър? Заповядайте.
МИНИСТЪР ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Уважаеми господин Такоров, категорично не съм съгласен с констатациите, които направихте. Няколко пъти обясних, че причините, за да намалява с този тренд пътникопотокът, са комплексни и са свързани с онова, което вие оставихте като железница – средна скорост 40 км по инфраструктурата. (Реплика на народния представител Румен Такоров.) Не виждам кой човек ще предпочете да се вози с 40 км и да пътува 10 часа в някакво направление, при положение че има алтернатива, която може да го придвижи за два или три часа. (Реплика на народния представител Румен Такоров.)
На второ място, не знам защо твърдите, че ние сме причина да върви към фалит дружеството, което на практика ние заварихме фалирало. (Реплика на народния представител Румен Такоров.) Всъщност това дружество беше фалирало. През тези три години ние всъщност го стабилизираме, опитваме се да го оздравим и го спасяваме.
ПЕНКО АТАНАСОВ (КБ, от място): Но няма стабилизация!


Б.А. След въпросите и отговорите следва да отбележим, че ние нямаме нищо общо с Коалиция за България или БСП. Ние искаме истината за БДЖ да излезе наяве, защото считаме, че всички политици и управници през последните не 20, а 30 години носят вина за трагедията на най-голямото предприятие в България!!!






Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: obshtestven
Категория: Лични дневници
Прочетен: 665343
Постинги: 188
Коментари: 83
Гласове: 99
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930