Прочетен: 10301 Коментари: 10 Гласове:
Последна промяна: 30.09.2012 23:07
Следващият проблем – съсипването на градския транспорт. Отдавна се коментира, че градският транспорт се прави неудобен за хората, така че да се насърчава ползването на автомобили. Първо – цената от 1 лв. е непосилна за много хора. Ако цената се намали, според нас пътникопотокът ще се увеличи, но очевидно нашите скъпи общинари не мислят по този начин. Второ – транспортът като цяло е доста нередовен или се използват малки (единични, вместо
Единичен автобус 204 |
|
съчленени) автобуси, независимо, че по спирките се събират огромни тълпи – например автобус 204. Така много хора се отказват да пътуват с градския транспорт. Друг проблем е качването на мръсни и миришещи цигани и просяци, за което нито полицията, нито контрольорите правят нещо, което допълнително отблъсква пътниците.
Видяли ли сте с каква скорост се движи автобус №102? Колоездачите успяват да го изпреварят. Разписанието му е направено така, че на моменти трябва да спре да се движи, иначе шофьорът ще бъде наказан ако стигне по-рано. Пътуването от Студентски град до Овча купел трае над 50 минути (в нормален трафик, а ако е в час пик може да продължи над 1 час и 30 минути!!!) и е адски изнервящо, при положение, че с кола пътуването трае 10-15, дори 25 в задръстване. С колело е приблизително 30-35 ............... Повечето хора едва ли биха желали да си причиняват това.
Друг проблем е липсата на превозни средства между голяма част от кварталите на столицата – например няма връзка от южните квартали на София (Красно село, Бели брези, Иван Вазов, Гоце Делчев) към кв.Люлин. Единствено автобус 83 достига в близост, но задължително трябва да се прекачите на друг превоз (метро, тролей) от бул.Сливница, което са ви 2 лв. за път. Имате една нередовна маршрутка №32, която ви вози за 1,50 ............. Кв. Овча купел и кв. Люлин, въпреки че по права линия са само на няколко километра, нямат връзка (само автобус 111 минава в периферията на квартала по Околовръстното шосе). Огромната част от Овча купел няма лесна и удобна връзка и с кв. Младост.
Продължаваме – линията Централна гара, кв.Слатина, кв. Изгрев и Изток, зоната около Цариградско шосе нямат абсолютно никаква нормална връзка с кв.Хладилника и Столичния Зоопарк ................... За това можеше да спомогне околовръстната железопътна линия на София, но общинарите държаха да я унищожат, защото е твърде евтина (модернизацията й и възстановяването й биха стрували 15 млн. лв. на фона на близо 1 млрд. за втория лъч на метрото).
|
Трамвай от модела "София 70", който спокойно можеше да се рециклира, както се случи с трамваите по линията на ТМ №5, които са рециклирани от стари български мотриси. Нарязани са всичките 399 трамвая от тази серия и е оставен един за музеен експонат, но до кога ще оцелее и той, не е ясно. |
Ако има повече и по-редовен градски транспорт, това ще насърчи ползването му. В нашия случай обаче винаги по-старото се реже за скрап и се купува ново, но то не е в достатъчен брой. Например – въпреки недостига на трамваи в София, през последните години огромен брой (над 400!) бяха нарязани, въпреки че можеха да се рециклират (моделите София 70 и София 100). Сега общината иска да купи трамваи „Сименс” на невероятната цена от 5 млн. лв. парчето, при положение, че 3 млн. струва една от прословутите влакови мотриси (Дезиро) на същата фирма.........
Според настоятелни слухове (защото общината няма официална позиция) същото се очаква да се случи и с годните и работещи тролеи „Икарус”, които вместо да се рециклират, се готвят за нарязване, защото общината иска да подмени тролейбусния парк, а не да го увеличи. Каква е логиката на тези решения и кой иска да се „облажи” от продажбата им за скрап?
|
Мотриса от тези, които вървяха по бившата вече линия №9 Хората от горната част на кв. Лозенец са отрязани от голяма част от София ........... |
През изминалите години се сблъскахме и с нов (уникален за София феномен) – рязането и прекъсването на трамвайни линии. Бяха премахнати трамвайните линии от Хотел Хемус до Хотел Кемпински. Участък от километър, по който се движеше трамвай №9. Това беше безкрайно удобен транспорт, но той бе спрян най-вероятно, за да се предизвика изкуствен пътникопоток, към широко рекламираното метро, а релсите бяха извадени.
Сега ако искате да стигнете от кв.Драгалевци до Петте кьошета например, трябва да хванете автобус 64 до кв. Хладилника, трамвай №10 до Хотел Кемпински, от там – метро за 1 или 2 спирки и от НДК – трамвай №6 за една спирка. Това прави
4 билетчета х 1 лв. = 4лв............. Преди се пътуваше с автобус 64 и трамвай №9 за 2 лв. А ако и се прибирате (това е толкова неочаквано за нашите общинари), това прави 8 лв. на ден за транспорт.
Защо тогава се учудваме, че хората предпочитат личния автомобил? И пак питаме – нали уж искахме намаляване на личните автомобили в центъра? Отговорът на общината в този случай ще е възможно най-наглият и безочлив – „карайте колела или ходете пеша, щом не ви изнася” – това е ок, ако е лято и имаме достатъчно свободно време. Ами ако бързаме? Не е ли по-добре да сменим некадърните общинари, които създават проблемите, а после се „бършат” с гражданите и буквално ги изнудват.
Поредица въпроси, на които от улица Московска вероятно знаят отговорите, но може би нарочно вършат безумия...........
Ами трамвайното трасе по бул. Витоша? Защо беше то демонтирано? И то ли да създава изкуствен пътникопоток към метрото ?
Да кажем, че пътувате от кв. Манастирски ливади до Съдебната палата/Булбанк или Централните хали. Стигате до НДК и трамвая завива по „брилянтно замисления” единичен коловоз под прозорците на живущите в кооперациите по бул. Скобелев и продължава по бул. Христо Ботев, където наблюдаваме уникалния феномен – „задръстване от трамваи”, защото там се движат почти всички линии в София – 1, 4, 6, 7, 8, 10............ Но да се върнем на НДК - до началото на пешеходната част на бул. Витоша, трябва да ходите пеш. До ул.Солунска – също. Ако искате да стигнете до Съдебната палата или площад Св.Неделя, трябва да хванете метро – ето ви ги две билетчета. Преди се пътуваше само с тм.№7. Вместо 1 лв., сега ще платите 2 лв.
Ако искате................., никой не ви кара насила..........................(само реже линии).
А сега бул. Витоша е превзет от заведения, които са разпънали масите си по цялата ширина на платното и отново няма място за „пешеходната” зона, на която "пречеха" трамваите (заемащи едва малка част от платното).
(„уникалната” пешеходна зона на бул. Витоша, превзета от маси и столове, а в средата – линията, която е трън в очите на общинарите и те се заканват до пролетта на 2013г. да я извадят, за да не остане и помен от начина, по който улицата е изглеждала до сега)
(гражданите се „разхождат” по велоалеите, защото улицата е заета от маси и чадъри). Дали пък трамваите не бяха спрени и заради намалелия оборот на заведенията по Витошка?
Чрез рязането на трамвайни линии в същност хитро се увеличават цените на билетите за градски транспорт в София – за част от хората – двойно. В този ред на мисли, можем да поставим и лъч №1 на метрото, чието трасе оставя без връзка половината Люлин и е на почти километър от блоковете на Младост 3 с прекрасната едноименна метростанция „в полето”. Първоначалният план за метрото е бил да мине под Цариградско шосе, автобусите да бъдат премахнати от там, а тролеите да останат като довозващ транспорт. Може би беше по-логично от сегашното трасе, но тази беля вече е свършена.............
Така изглеждаха трамвайните трасета в София през 2000 г.
А така през 2012-та .................
Ами какво да кажем за липсата на директен транспорт на Софийската Аерогара с Централна ЖП гара? Това не е ли в интерес на такситата? Сега тепърва има план да се изгради метрото от Интер Експо Център до Аерогарата. Така обаче пак ще трябва да се прекачвате на метро на метростанция Сердика, а и пътуването ви ще е поне 30 минути. Самото строителство на метро ще трае години наред и ще е ужасно скъпо, на фона на необходимата едва 2км. отсечка от влакови линии.
В третата част от поредицата ще видите и алтернативите, които предлагаме!!!
Тагове:
28.09.2012 13:40
а) Само да споменем, че 1 лев е съвсем прилична цена на билетче, когато го погледнем сравнено с придвижването с кола. При едно пътуване с кола, на 10 километра отива литър бензин, който струва 2.70. Дори да пътуваме само 5 километра (краен квартал-център), пак стигаме до 1.30.
б) хем транспортът бил нередовен, хем се движел бавно. Движи се бавно, точно за може да се избиват закъснения от задръствания и да може да има обслужване през що годе равни интервалил. Наистина, хубаво е в извънпиковите часове да съкратят минутите от разписанията и това си е сериозен пропуск.
в) Това, че нямало директна връзка от т.Х до т.У - ами няма как от всяко до всяко място да има. Мрежата е достатъчно гъста и с 1 прекачване става работата. Разбира се, има и изключения, но те са относително малко.
Стига толкова засега. Чакам да видя алтернативите, които се предлагат :)
28.09.2012 18:22
28.09.2012 18:31
29.09.2012 14:52
не работя в общината (слава богу), а за разбирането нещата са субективно.
Честно казано, очаквах да се оборят моите коментари, а това, което чета е като отговор на коментар 2.
Бил съм във Виена, но съм бил и в София - както се вижда, и тм. 6 и тм.8 вървят редом с метрото, с малки отклонения. Същото важи и за тм.10 и тм.18, така че сме "като във Виена".
Честно казано, споделям някои от нещата, които са написани, защото са очевидно така и едва ли има човек, който да не е съгласен.
Но не чух коментари за цената на пътуването с лек автомобил.
Не чух коментари за редовността на линиите. Там имаме метро на 3:30 минути, тм.5 на 4 минути, тб.9 на 5 минути, тм.7 на 4:30 минути, двоцифрен брой линии на 6, 7 и 8 минути. Горното си е факт.
Драмата с отрязването - поради липса на други квартали, на практика, оплакването е само за Лозенец. Лозенец има директна връзка с повечето ключови точки в центъра - Граф Игнатиев, НДК, Св.Неделя, пл.Македония, Лъвов мост, Ц.Гара.
Хайде, успех в начинанието и пожелавам да се гледа по-реалистично на някои от нещата :)
Това, че и сега с цената от 1 лев хората се возят, не означава, че ако се отиде на 70 стотинки няма да се возят много повече. Тогава можеш да кажеш, че правиш всичко по силите си, за да ограничиш трафика и градът да стане по-зелен. В Естония до колкото знам имат намерение или дори вече са го въвели - напълно безплатен градски транспорт .................
Единствената отсечка, която е наистина натоварена през целия ден е от Люлин до стадион Васил Левски и имаме метростанция Младост 1, която е малко по-натоварена, но изключително некадърно изградена, много тъмна и тясна ......
09.10.2012 11:03
09.10.2012 11:05
09.10.2012 15:44