Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.08.2015 12:05 - Работят ли „Мерките” срещу кражбите на гориво за намаляване на разходите в БДЖ?
Автор: obshtestven Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2823 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 24.08.2015 13:51

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Или да разследваш разследващите

Преди края на отпуските се възползваме от момента, за да обърнем внимание на един казус, за който все не се намираше място – казусът с епизода от „Разследване” на Нова ТВ от 25 януари т.г. – „Кой и как източва БДЖ?”.
play.novatv.bg/programi/razsledvane/547525
В наш материал от 09.02.2015г. http://obshtestven.blog.bg/lichni-dnevnici/2015/02/09/krajbite-na-goriva-paravan-za-upravlenskata-nemosht-v-bdj.1336746,  развенчахме мита, че увеличеният разход на гориво в товарните превози на БДЖ през 2014г. се дължи на кражби на горива. В доклад на БДЖ, който анализира увеличените разходи, ясно е посочено, че те се дължат на инфраструктурните ремонти, заради които има спиране на влакове, удължаване на маршрути на товарните влакове, намаляване на брутната тежина на влаковете и др.

В репортажа са показани кадри със служители на БДЖ, които се катерят върху цистерни и изваждат оттам метални пръти, а също и ръчно източване, с помощта на кофи. Внушението е, че това са служители, които извършват кражба на гориво. В действителност, нещата изглеждат по съвсем различен начин.

До нас достигнаха няколко официални документа на БДЖ „Товарни превози”, свързани с проблемите при зареждане на локомотивите в Хладилно депо в София.

От тях става ясно, че депо-майсторите в БДЖ трябва да притежават акробатични умения, за да се катерят върху цистерните, използвани за зареждане и да измерват нивото на горивото с помощта на метален прът. Самите цистерни не са обезопасени и на едната „липсва ръкохватка за хващане на покрива на цистерната”, пише още в доклада. По-нататък в същия документ става ясно, че измерването на горивото в цистерните е изключително неточно, поради факта, че при изработване на таблица за измерване е използвана вода, а не дизелово гориво. Освен това, железният път под вагоните-цистерни пропада и те са под наклон, което компрометира измерването. Експертът изготвил доклада, коментира още, че помпата, която се използва за прехвърляне на горивото от цистерната в нафтоколонката (от където се зареждат локомотивите) не успява да изпомпа докрай, когато в цистерните остава под 200 л. гориво. Така че се налага източването на ръка (с помощта на кофа). Това гориво се изсипва във варел, складиран до резервоарите, което от друга страна пък е пожароопасно. Обръща се внимание, че нафтоколонката в депото е стара и дава големи отклонения в контролните замервания. Затова се предлага закупуването на нова нафтоколонка.

Снимки от видеото на Нова ТВ.image

image

Изминали са 8 месеца от изпращането на този доклад, но въпросът  - какво е предприело ръководството на БДЖ „Товарни превози” – остава отворен. Приходите продължават да намаляват и ситуацията да се влошава. http://www.segabg.com/article.php?id=764447

Във видеото от Нова ТВ play.novatv.bg/programi/razsledvane/547525, виждаме още как машинистът Димитър Димитров (на снимката по-долу) разказва за схема по източване и дори самият той си купува място в графика от началника на нарядите Петър Георгиев. От писмено обяснение служител на железницата , който се грижи за графиците на машинистите (виж обяснението накрая на статията) обаче, разбираме, че в деня на заснемането на репортажа 16.01.15г., Димитър Димитров се е обадил и е поискал единствено да разбере  на каква смяна е включен в графика. Само минута по-късно, пак организаторът на локомотивния наряд получава обаждане не от кой да е, а от Петър Бръснаров – представен в репортажа като директор в отдел „Борба с кражбите” в БДЖ „Товарни превози”. Неговото нареждане е Димитров незабавно да бъде преместен на дизелов локомотив конкретно за Станянци или Бели брег, въпреки изричната заповед машинистът да управлява само електровози, предвид предишните му провинения (хванат да източва гориво). Влакът, на който машинистът Димитров е бил записан е товарен под № 60611 с електрически локомотив. Господин Бръснаров заявява на организатора, че лично ще провери дали  Димитров се е явил на смяна. Изтъкнатите от директора мотиви за тази заповед били „заплахите от машиниста Димитров за жалби до ръководството срещу практиката едни и същи машинисти да поемат смени по въпросното направление”. Като подчинен и скорошно назначен служител, организаторът е бил заставен да изпълни заповедите на директора.

imageмашинистът Димитър Димитров.

Обръщаме внимание на лицето Петър Бръснаров и неговата роля в журналистическото разследване. Оказва се, че той е човекът, настоял машинистът Димитров да бъде поставен в графика и едновременно след това обяснява пред камера за огромна схема за източване на БДЖ. Бръснаров няколко пъти хвали работата на репортерите и им приписва заслуги, които ние обикновените зрители няма как да знаем дали са реални. Ако казаното от служителят по организация на нарядите обаче е вярно, то в крайна сметка получаваме един типичен сценарий за предварително подготвен и нагласен репортаж. От който печеливши са не само ръководството (чиито имена удобно не са споменати), но и самата телевизия. Губещите са редовите служители на железницата, на чиито гръб се приписва цялата вина за тежкото положение в Българските железници.

imageПетър Бръснаров

В подкрепа на казаното дотук, отбелязваме следния цитат на Петър Бръснаров: „Превозените бруто тонкилометри са дори малко по-малки от предния период през изминалата година. (бел. авт. 2013г.)” От доклад, който е стигнал до ръководството на БДЖ „Товарни превози” и директора Любомир Илиев и част, от който сме публикували тук: http://obshtestven.blog.bg/lichni-dnevnici/2015/02/09/krajbite-na-goriva-paravan-za-upravlenskata-nemosht-v-bdj.1336746 става ясно, че заради прекъсвания по железопътната мрежа са отчетени 79 хил. бруто тонкилометри повече през 2014г. в сравнение с 2013г. Разбира се служителите, които са го изготвили предвидливо са уволнени.

Това поставя под въпрос компетентността и авторитета на самия директор.
„За първи път някой успява да достигне точно до даването на пари. Иначе в БДЖ от отдавна е като обществена тайна, че нарядите получават пари от машинистите за определени влакове”, казва още Бръснаров. От друга страна обаче не е ясно дали самият той не е просто изпълнител на определена поръчка от по-високо ниво, целяща да отклони вниманието от тези, от които реално зависи развитието на БДЖ – ръководството на дружеството, което очевидно изпитва недостиг на управленски капацитет.

Ние считаме, че всеки служител на железницата, включително на най-високо ниво, който бъде хванат в кражба или друга злоупотреба, трябва да бъде незабавно отстраняван и да му бъде търсена наказателна отговорност. Но сме категорично против да се клевети по името на цялото дружество.

Припомняме, че репортажът е направен дни след големите протести и подписка срещу предвиденото спиране на влакове, както и инициираното пътуване с влак до Банкя, с покана към премиера Бойко Борисов. (там бе развенчан мита, че във влака пътуват 10 души).

Отново ще припомним това, което предложихме и на Министерството на транспорта – да се приложат стандартните европейски практики, тъй като за всеки един участък и всеки един локомотив се знае какъв е нормативът за разход на горива (ел.енергия или нафта), машинистите да бъдат поощрявани с бонуси за всеки спестен литър гориво от икономично каране. Такава е практиката във Френските железници например, където до голяма степен са обезмислени евентуалните кражби на гориво и се поощрява енергийната ефективност. В БДЖ „Товарни превози” дори липсват електромери, което да позволява отчитане на действително изразходената ел.енергия за всеки един локомотив. Това става ясно от публикуваната „Стратегия за развитие на железопътния транспорт в РБ и план за оздравяване и развитие на  Холдинг БДЖ”, стр. 59.
Разбира се, това би било част от една истинска, а не фалшива реформа в БДЖ, която ще направи компанията по-конкурентна и ще насърчи качествените и добрите служители да получават повече пари. Наясно сме какви хора стоят начело на страната ни и че докато те управляват (тук говорим не само за конкретна партия или коалиция), железницата никога няма да бъде разглеждана като успешен и ефективен бизнес.

Ето ги и документите, за които писахме по-горе в текста. Имената на служителите и техните длъжности са заличени за тяхна лична сигурност. Ако обаче има компетентни органи, които да се самосезират, бихме им ги предоставили.
image

image

image

image

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: obshtestven
Категория: Лични дневници
Прочетен: 666324
Постинги: 188
Коментари: 83
Гласове: 99
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930