Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.06.2015 17:55 - СТАНОВИЩЕ ПО УСТРОЙСТВЕНАТА КОНЦЕПЦИЯ НА БОРИСОВАТА ГРАДИНА
Автор: obshtestven Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1950 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 08.06.2015 22:53


СТАНОВИЩЕ ПО УСТРОЙСТВЕНАТА КОНЦЕПЦИЯ НА БОРИСОВАТА ГРАДИНА

До Направление „Архитектура и градоустройство” 

  

 

 – Столична община


Уважаеми дами и господа,
    От Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт бихме искали да изложим нашето становище по процедурата и по конкурса за устройствена концепция за Парк „Борисова градина”.

Изразяваме несъгласие с липсата на обществено обсъждане на проекта, каквото беше направено за проектите за Централна градска част на София. Считаме, че само по този начин може да се гарантира максимално широкото участие на гражданите и максималната им информираност. Според нас не е достатъчно ясно обяснено на обществеността на какъв етап се намира процедурата.

На първо място считаме, че е необходимо е да се представи (ако е извършвано) или да се извърши (ако не е правено такова) цялостно проучване на целия транспорт и начини на придвижване на гражданите до парка (обществен транспорт, велосипеден или индивидуален автомобилен транспорт), както и пешеходния трафик от, за и в парка, включително среднодневната посещаемост, което да бъде представено публично. Важно е проучването да включва и анализира придвижването на гражданите с двигателни проблеми, включително майките с колички. Необходимо е да присъстват и данни за пол и възраст на посетителите, както и колко семейства с деца посещават парка (родител и дете, двама родители и дете и т.н.) Това проучване би дало основанието за изграждането на концепция на парка и до голяма степен би поставило точка на работата на парче, на която често ставаме свидетели в София. Необходимо е да се направи също така анализ по сезони и по дни в седмицата (например какви са навиците на посетителите през летен и зимен сезон, работни и почивни дни и т.н.).

Необходимо е заданието за проекта също да бъде подложено на обществено обсъждане. Като бъдат заложени конкретни принципи на архитектурното проектиране в паркова среда. Тези принципи да бъдат съобразени с европейския опит и опитът от строителството на самия парк „Борисова градина” и стилът, в който е бил проектиран в началото на XX век.

Ние считаме, че тези принципи трябва да бъдат:
1.    Минимална и разходно-ефективна намеса в средата без ново застрояване и запазване на автентичността и идентичността на парка;
2.    Опазване и възстановяване на зелената система в парка и специална грижа за вековната растителност;
3.    Опазване и защита на дивите животни в парка;
4.    Подобряване на пешеходната достъпност  на цялата територия на парк „Борисова градина”.

Предлагаме и следните конкретни мерки за качествено подобряване на средата и достъпа до парк „Борисова градина”:

1.    Проектът да включва не само моментните строителни мероприятия, а и цялостна дългосрочна програма за развитие и поддръжка на най-стария и посещаван парк в София, която да бъде включена в сметките за проекта.
2.    Пълно картотекиране и картографиране, както и геодезическо заснемане на  цялата растителност в парка, като се създаде специален публично достъпен, включително в интернет, регистър и слой в ГИС, с детайл всяко отделно дърво, заедно с неговите GPS координати.
3.    Ако в концепцията присъства „увеселителна зона” в парк „Борисова градина”, да се използва настоящата такава на терените на „София ленд”.
4.    Подобряване на достъпността на средата и връзката между частите на парка, сегментирани от бул. Н.Вапцаров/Пейо Яворов, бул. Симеоновско шосе и бул. Драган Цанков. Ремонт на всички алеи в парка, където това е необходимо и полагане на екологични настилки (например фин чакъл и др.). (фиг.1)
5.    Възстановяване и изграждане на нови публични чешми във всички зони на парка, включително лесопарковата зона, както и програма за тяхната дългосрочна поддръжка.
6.    Монтиране на поне 100 нови пейки в парка, тъй като считаме, че сегашният им брой е недостатъчен за гостите на Борисовата градина. (това ще се обоснове, чрез проучване на броя посетители и колко пейкоместа се падат средно на един посетител).
7.    Нови нискоразходни обществени тоалетни на най-посещаваните места в парка (може да се вземе добрият пример на Брюксел). (фиг.2 а и б).
8.    В проекта да бъде заложено назначаване на персонал на щат и с конкретни графици, отговорен специално за поддръжката и охраната на парка – градинари, охранители и др., на които да се осигурят освен сега използваните за придвижване коне и велосипеди, както и техническа обезпеченост (например радиостанции и др.). Охраната трябва да следи за реда на територията на целия парк, а не само по главните алеи.
9.    Във финансовата част по проекта да бъде предвидено закупуването на нови електрически превозни средства за събиране и извозване на генерираните отпадъци.
10.    Да се предвидят съоръжения за компостиране на органичните отпадъци (листна маса и др.) за естествено наторяване на растителността в парка.
11.    Затягане на контрола по спазване на забраната за навлизане на автомобили в парка.
12.    Въвеждане на забрана за паркиране в зоната около стадион „Васил Левски” и тя да се използва за тази цел само по време на спортни и концертни мероприятия. Това означава разбира се и осигуряване на необходимия капацитет, интервал и бързина на обществения транспорт, който да може да поеме основната част от пътуващите от паркиращите в момента леки автомобили.
13.    Възстановяване на маршрута на ТМ №18 покрай телевизионната кула и отмяна на трасето през бул. Симеоновско шосе и ул. Никола Габровски.
14.    След проучване и съгласуване с Национална Компания Железопътна Инфраструктура, проект за възстановяване на Околовръстната железница за превоз на пътници и товари, като част от ефективна градска железница. Финансирането за подобен проект може да се потърси от програма „Технически помощ”. Предлагаме използването за спирки на гара „Пионер” (изключително подходяща за алтернативен достъп до парк „Борисова градина”) и гара „Погребите” за достъп до зоната от парка, обособена от бул. „Симеоновско шосе”, бул. „Никола Вапцаров” и Зоологическата градина. Така ще се осигури и удобен и бърз достъп с обществен транспорт до евентуално възстановеният увеселителен парк на територията на „София ленд”, тенис комплекса в същия район и болница „Токуда”. Необходимо е да се анализира преминаването на жп линията през бул. „Симеоновско шосе” – дали трябва да се изгражда жп тунел.
Повече информация за линията, както и видео можете да прочетете тук:
http://obshtestven.blog.bg/lichni-dnevnici/2012/08/18/po-vlakovi-relsi-v-sofiia.989771

15.    На самата гара „Пионер” до 50-те години гара „Духовна Семинария” да се разгледа възможността за обособяване на зона за музей на обществения транспорт на открито и/или да се запази сегашната строителна борса, но с изготвяне на цялостен проект и облагородяване на средата и подобряване на пешеходната достъпност.

Становището бе внесено в посочения от главния архитект срок до 5-ти юни 2015г. Очакваме да видим какъв ще бъде отговорът.

image

ФИГ.1 (ПАРКЪТ ШОНБРУН ВЪВ ВИЕНА И НЕГОВАТА НАСТИЛКА ОТ ФИН ЧАКЪЛ)

image

 

 

 

 

ФИГ.2 А – НАЗЕМНА ОБЩЕСТВЕНА ТОАЛЕТНА В ЕДИН ОТ ПАРКОВЕТЕ НА БРЮКСЕЛ

image

 

 

 

 

ФИГ. 2Б МАКСИМАЛНО ОПРОСТЕНА БЕЗПЛАТНА ОБЩЕСТВЕНА ТОАЛЕТНА С ПИСОАР ОТНОВО В БРЮКСЕЛ





Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: obshtestven
Категория: Лични дневници
Прочетен: 660215
Постинги: 188
Коментари: 83
Гласове: 99
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031