Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.04.2015 08:05 - ШУМОВОТО ЗАМЪРСЯВАНЕ - ЕДИН ОТ ОСНОВНИТЕ ПРОБЛЕМИ НА СТОЛИЧНА ОБЩИНА
Автор: obshtestven Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2291 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Шумовото замърсяване – един от основните проблеми на Столична Община

Българската столица е на челното място в ЕС по шумово замърсяване.

Това става ясно от редица проучвания, публикувани в последните години в различни европейски издания. Статия в английския вестник „Гардиън” цитира проучване, поставящо София на първо място по брой на населението, което е изложено на наднормени нива на нощен шум от ППС. (http://www.theguardian.com/news/datablog/2013/dec/05/transport-europe-differ-city-public )

Какво означава шумово замърсяване и защо то е разпознавано като сериозен проблем от здравните институции и власти в останалите страни на ЕС?

Има множество проучвания които свързват наднормените нива на шум с редица заболявания и по-специално с проблемите със сърдечно-съдовата система в организма, проблеми със съня, проблеми с вестибуларния апарат, проблеми с ендокринната система и хормоналния баланс, дефицит на вниманието, свързва се с психични проблеми и мн. др. (http://doc.wind-watch.org/sources-effects-lfn-1996.pdf )

Друго проучване, отделящо внимание на т.нар. „ниски честоти” и влиянието им върху хората показва, че те предизвикват: хронична умора, проблеми със сърдечната дейност, сърцебиене, хронично безсъние, продължително главоболие, болки във врата и гърба, учестено и плитко дишане, нервност и депресия.

http://westminsterresearch.wmin.ac.uk/4141/1/Benton_2003.pdf

Още едно изследване открива корелация (връзка) между близостта до натоварени пътища, шумовото замърсяване и замърсяването с фини прахови частици и увеличаването на риска от сърдечно-съдови заболявания. http://www.sciencedaily.com/releases/2013/04/130418100108.htm

Дали е случайно, че нашата страна е на едно от първите места в света по сърдечно-съдови заболявания? По всяка вероятност може да търсим връзка между наднормените нива на шум и бумът на тези заболявания у нас в последните години.

Тъй като администрацията на Столична Община неглижира тези проблеми или твърди, че автомобилния трафик не е основен проблем за шумовото замърсяване на градската среда, справка в проучвания на българските здравни власти категорично доказва: "Основно определящо шумовото натоварване за територията на РИОСВ – Пловдив е влиянието на транспорта. Следващи са въздействията от промишленото производство и стопански инициативи на населението." Заключение на РИОСВ гр. Пловдив (http://www.riosv-pd-god05.hit.bg/22f.htm )

 

На всички тези твърдения гл. арх. на Столична Община и зам. кметът по транспорта отговарят с проекти за изграждане на етажни кръстовища, градски магистрали, поставяйки си за цел да „намалят” по този начин шумовото замърсяване. Неизяснен остава въпросът – как увеличеният трафик (според официален отговор по Закона за достъп до информация на зам. кметът по транспорта Любомир Христов се говори за ръст от 20% в следващите години (виж фиг.2), а и по-високата скорост на движение, ще намалят шумовото замърсяване? София все пак има стратегическа карта на шума, от която е видно, че точно по булевардите с наднормени нива на шумово замърсяване се предвижда изграждането на градски магистрали.

(http://gis-sofia.bg/noise/displayImage.php?folder=RUEALL_SFA0_LDAY)

На тази теза, общинарите се противопоставят с твърдението, че ще бъдат изградени шумоизолиращи прегради (допълнителна инвестиция). За съжаление, както е видно от редица проучвания поставянето на шумоизолиращи стени невинаги помага за намаляването на шумовото замърсяване, както и на ниските честоти (вибрации), причинени от автомобилния трафик.

(http://www.edmonton.ca/transportation/Myths_and_Realities_of_Traffic_Noise.pdf )

Друг „мит”, посочен в цитираното проучване е, че шумът по новоасфлатирани пътни участъци е по-нисък. Изследванията показват, че в период до 3 години след полагането на новата настилка и нейното износване, шумът се увеличава до предишните си високи нива.

В този контекст е важно заключението и на Столична регионална здравна инспекция:

"Многогодишните наблюдения показват, че въпреки предприетите мерки

нивото на шума в 2/3 от пунктовете се задържа трайно над граничните стойности. Влияние върху акустичната обстановка в Столицата оказват редица фактори като: интензитет на движение на моторните превозни средства, организацията на движението, капацитет и състояние на уличната мрежа и техническо състояние на автомобилния парк, които е необходимо да се взимат под внимание при разработването на градоустройствените планове."

http://www.srzi.bg/documents/ZK/Faktori/Fiz_faktori/Shum/Doklad-12.pdf

Изводите от казаното до тук са, че цялата дейност на Столична Община по насърчаване на трафика се извършва или умишлено, или поради пълна некомпетентност.

Взетите решения за изграждане на редицата етажни кръстовища в София (Тв Кула, Семинарията, Гешов/Георги Софийски, Лъвов мост) столичната администрация са приети въпреки значителното обществено недоволство, протестите, възраженията и съдебните дела на гражданите.

image


image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: obshtestven
Категория: Лични дневници
Прочетен: 660238
Постинги: 188
Коментари: 83
Гласове: 99
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031