Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.12.2014 21:24 - МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ В "КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ" СПРЯМО БДЖ
Автор: obshtestven Категория: Лични дневници   
Прочетен: 5118 Коментари: 1 Гласове:
2



МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ В „КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ” СПРЯМО БДЖ

 

Във връзка с новината, че средствата за БДЖ в бюджет 2015 ще бъдат орязани от 170 на 140 млн. лв., което ще означава 200 влака по-малко за всички български граждани, Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт изразява категоричното си несъгласие с продължаващата антижелезопътна политика и отбелязва, че Министерство на Финансите е я в явен конфликт на интереси спрямо дружеството.

Защо?

Много просто – бюджетът на Република България е най-зависимият от акцизите от всички страни членки на ЕС[1] и най-зависимата от вноса на петрол държава в съюза. Поради тази причина, „за да се пълни” бюджета  по логиката на настоящия, а и на всички останали министри в последните 25 години, но и тази на Ивайло Московски, трябва още повече да бъдат редуцирани влаковете, за да се качат повече хора на лични автомобили. Така, консумирайки повече горива, хората ще увеличат сумата, която се събира от акциз – най-ниският в ЕС.

Тъй като железницата е най-енергоефективният транспорт, тя (включително частните жп оператори) също внася акциз в бюджета, но значително по-малко, тъй като спестява енергия. Така всички правителства в България следват политика на редуциране/закриване на железницата, за да се „пълни” бюджета от акцизи. 

Тази логика обаче е пагубна за страната и това се вижда в непрекъснатата липса на средства за здравеопазване например,  тъй като огромна сума – над 1 млрд. лв., според скорошен доклад на Световната банка ЕЖЕГОДНО отиват за лечение на пострадалите при пътни инциденти в България (ок.90 000 души за последните 10 години). Автомобилите са основен замърсител на въздуха, а страната ни е на 3-то място по смъртност от мръсен въздух в света според СЗО.

Вероятно и това е причината българското правителство да продължава със строителството на аутобани, вместо да развива ефективен железопътен транспорт, каквито са основните приоритети на ЕС. Eдва ли не се изнудва Европейската комисия с проекти, при които доказано няма необходимото търсене (като АМ „Хемус” например), но въпреки това се прави всичко възможно само и само средства за БДЖ да няма, а железопътните инфраструктурни проекти да са много по-назад откъм проектна готовност спрямо тези за автомагистралите. Значителни средства се предвиждат в продължаващо изграждане на Софийското метро, вместо поне част от тях да се използват за развитието и подобряването на мобилността на по-голям брой български граждани. Вместо да се говори за намаляване на разходите, ние считаме, че трябва да се стремим към увеличаване на приходите. Примерите от Европа са десетки, и само в България се счита, че железницата не би трябвало да се занимава със странични дейности – вагон-ресторанти, детски вагони, използване на почивни бази, включително автобусен транспорт, даване на велосипеди и електромобили под наем и т.н.

Припомняме, че Словашките железници ZSSK получават 217млн. евро– над 412 млн. лв. компенсации за приблизително същия обем извършена работа. http://www.slovakrail.sk/fileadmin/Dokumenty2/2013_pdf/vs_zssk_2012_en_priloha_01.pdf



[1] http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-DU-13-001/EN/KS-DU-13-001-EN.PDF


image




Гласувай:
2



1. energywatch - obshtestven - добре дошъл на борда :)
11.12.2014 21:49
Цитат"трябва още повече да бъдат редуцирани влаковете, за да се качат повече хора на лични автомобили. Така, консумирайки повече горива, хората ще увеличат сумата, която се събира от акциз – най-ниският в ЕС."

И още една крачка - липсата на реална конкуренция - монополните цени и нескончаемите посещения на властимащи и политици в "Царско частно село" доказва, че и това е незаконния канал за финансиране на политици, депутати и партии!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: obshtestven
Категория: Лични дневници
Прочетен: 664583
Постинги: 188
Коментари: 83
Гласове: 99
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930