Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.10.2014 20:12 - Съюзът на Архитектите срещу "Трамвай Безумие".
Автор: obshtestven Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1567 Коментари: 0 Гласове:
0



Ето го становището на Съюза на Архитектите в България по проекта за преместване на трасето на ТМ №18 през Борисовата градина в София.

Изх.№ І-23/26.02.2014

ДО

Г-Н ЕЛЕН ГЕРДЖИКОВ

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА

ОБЩИНСКИ СЪВЕТСОФИЯ  

 

ДО

Г-ЖА ЙОРДАНКА ФАНДЪКОВА

КМЕТ НА СОФИЯ

                                  

С Т А Н О В И Щ Е

 на свиканата по решение на Управителния съвет на Съюз на архитектите в България и съставена от експерти комисия относно проект за трамвайна линия от Семинарията до Студентски град в частта от Семинарията по ул.Н.Габровски” до кръстовището с бул.Г.М.Димитров, като част от инвестиционния проект за обект:”Изграждане на нова трамвайна линия от Семинарията до кв.Дървеница”

            1. Проектните решения за трамвайно трасе от бул. П.Яворов до бул.Г.М.Димитров е транспортно, екологично и устройствено нецелесъобразно.

            2. Проектите за ново трамвайно трасе от бул.П.Яворов до метростанцията на бул. Г.М.Димитров” следва да се преработи, като се проведе липсващата досега предварителна анкета (допитване до гражданите от засегнатите квартали),  като проектите се съобразят с обща транспортна схема към ОГР на гр.София и се реши конкретния фрагмент в контекста на цялостна транспортна схема.

            3. САБ е обезпокоен от създалия се конфликт между гражданите, представлявани от инициативният граждански комитет за кв.”Изгрев” и кв.”Дианабад” и Общинския съвет на София.

            4. САБ счита че е необходимо да бъде проведен експертен съвет, под ръководството на МИП и под председателството на Министъра, с цел решаване на създалата се конфликтна ситуация.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА САБ

АРХ. ГЕОРГИ БАКАЛОВ

МОТИВАЦИЯ КЪМ СТАНОВИЩЕ
На САБ
Във връзка с решение на УС на САБ от 28.01.2014г.
Относно проекта за нова трамвайна линия в частта от Семинарията по ул. „Н. Габровски“ до кръстовището с бул. „Г. М. Димитров“, като част от инвестиционния проект за обект: „Изграждане на нова трамвайна линия“ от „Семинарията“ до кв. “Дървеница“, необходимостта или не от изготвяне на ОВОС, изсичане на дървета по трасето през Борисовата градина, както и вероятни проблеми от техническо, архитектурно или друго градоустройствено естество предвид възникнало напрежение сред гражданите и други неправителствени организации.
ХРОНОЛОГИЯ:
13.06.2008г.-Одобряване на предварителния проект
27.01.2011г. - Решение на СОС СО да кандидатира с проект „Интегриран градски транспорт“ на ОПРР 2007-2013г.“.
21.02.2012г. - протокол на ОЕСУТ. Решения: да се отредят УПИ за озеленяване и транспортна инфраструктура, да отпадне част от ул. “Н. Габровски“, която да остане алея, да се коригира профила на ул. “Н. Габровски“ във връзка с „Изграждане на нова трамвайна линия от „Семинария“ до кв. “Дървеница“, приема мотивирано предложение за обект „Изграждане на нова трамвайна линия от „Семинария“ до кв. “Дървеница“.
24.02.2012г. - Писмо на главния архитект до СО относно собствеността на трасето на бъдещата трамвайна линия.
29.02.2012г. - Заповед на главния архитект за допускане изработването на ПУП-план извадка за ИПР-линейна регулация
Изпращане на заповедта за изменение на ПУП-а до Район „Изгрев“ за сведение и съблюдаване.
02.03.2012г. - Удостоверение от кмета на Район „Изгрев“, че уличната регулация на ул. “Н. Габровски“ е приложена и няма проблеми.
27.06.2012г.- Заповед на главния архитект за допускане изработването на план за регулация и застрояване на м. “Дианабад“.
08.11.2012г - Решение на СОС с което включва в Годишна програма за 2012г. обект с първостепенно значение „Нова трамвайна линия „Семинария-Студентски град/Дървеница/.
05.12.2012г. - Заповед на кмета на СО с която делегира компетентността си на главния архитект на София.
АНАЛИЗ:
Провежданите процедури се отнасят до регулационни промени и не става въпрос за цялостен градоустройствен проект.
Проектът за трамвайно трасе е част от цялостния проект, финансиран от ЕС „Интегриран проект за градски транспорт“. Той включва подвижен състав, спирки и други елементи на градското обзавеждане.
Хронология доказва, че проектът за трамвайната линия е добавен към „Интегриран проект за градски транспорт“ на София и не са извършвани съпътстващите административни процедури своевременно. За причините може само да се предполага какви са.
ИЗВОДИ:
Само изменение на линейна улична регулация в рамките на приложена такава при изработен ПУП за м. Дианабад“ не предполага ОВОС. Причините за пораждане на гражданско недоволство от прокарването на трамвайното трасе през просеката в „Борисова градина“.
Трамвайното трасе се предвижда да мине по ул.Н.Габровски“, но това транспортно- комуникационно решение в рамките на градоустройствения проект не е удачно. Според
2
уличната регулация ширината на уличното платно е 14.00м. трамвайното трасе ще заеме 7.7м. Остават 2 х 3.15м. за разполагане на две пътни платна. Това ще влоши комуникацията и транспортната експлоатация на улицата. В разстояние на около 800м. по дължината на улицата има 13 кръстовища. Улицата понастоящем е твърде натоварена, защото обслужва от двете си страни жилищен комплекс, търговски обекти, училище, детски заведения, поликлиника, национален спортен комплекс с хотели. Съседните терени продължават да се уплътняват , което ще влоши още повече обстановката. Проектът за трамвайно трасе се представя може би умишлено само като улична регулация, но не се споменава, че този трамвай по ОУП на София предвижда да се клонира след бул. Кл.Охридски“ и в северна посока.
Липсва архитектурен и комуникационен проект за всички кръстовища по трасето. За специалистите са очевидни предполагаемите недопустими конфликти от всякакъв характер, предопределени в бъдещата реализация. Не са изготвени необходимите напречни профили на трамвайното трасе, липсва визуална информация за обемно-пространственото взаимодействие с околната застройка.
Жилищата на обитателите отстрани на ул.“Н.Габровски“ ще се обезценят, поради по-високото ниво на шума, невъзможност за спиране пред блоковете, поликлиниката, търговските обекти. Краткотрайното паркиране ще бъде практически невъзможно.
Предвид конкретното решение за изграждане на новата трамвайна линия, следва да са направени по-подробни проучвания в много по голям териториален обхват, предвид комплексната на задачата. Прилагането на Транспортно-комуникационния план на София, част от ОУП, показва, че съдържа много недостатъци, недомислия, непроучен и с много професионални пороци от градоустройствено естество.
В допълнение към изнесеното дотук, може да се направи обосновано предположение, че прокарването на трамвайното трасе през паркове и зелени площи, без да обслужва обитатели и ползватели на прилежащите площи, в бъдеще ще се постави логичния въпрос за повишаване ефективността на трамвая и необходимостта от урбанизиране на прилежащите терени.
Предвид пороците и недостатъците на проекта за новата трамвайна линия, както и съпътстващите го административно правни процедури, псевдо обществени обсъждания, реакции на неправителствени организации и граждански движения, предполагаеми реакции на пряко засегнати обитатели на прилежащите жилищни територии, пораждането на възможни негативни нагласи от политически характер, изказани мнения на главния архитект на столицата по този повод в различни медии, логично може да се предположи, че проекта ще отпадне от програмата на столична община. Във връзка с тази вероятна възможност, както и публично изнесените материали и информация в общественото пространство, САБ заявява следното:
САБ предварителна заявява най-категорично, че вината за нереализиране на разглежданото инвестиционно намерения на столичната община не може да се прехвърля върху българските архитекти, респективно САБ. Независими и компетентни становища, изготвени и приети от УС на САБ гарантират безпристрастие, професионализъм, аполитичност и винаги в защита на обществения интерес.
САБ не може да се ангажира с изготвяне на компетентно становище по регулационни проекти, които да служат за подвеждане на столичани.
САБ се ангажира с официални мнения, становища, експертизи, само по градоустройствени проблеми, засягащи обществения интерес и значимост за градската среда.
САБ защитава честта и авторитета на архитектурната колегията и не може допусне компромиси в условията на явна или скрита зависимост от обществено-политическата конюнктура.
25.02.2014г. Изготвил:
арх.Веселин Дуковски

image





Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: obshtestven
Категория: Лични дневници
Прочетен: 665097
Постинги: 188
Коментари: 83
Гласове: 99
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930