Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.09.2014 20:06 - ЗАЩО МЕТРОВЛАКОВЕ ОТ ПОРТО КРАСЯТ БИЛБОРДА ЗА ПРАЗНИКА НА СОФИЯ?!
Автор: obshtestven Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2687 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 16.09.2014 20:18

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Защо метровлакове от Порто красят билборда за празника на София?!

Рекламите за деня на София подменят автентичните паметници със спорни и измислени образи

По повод празника на София и рекламният билборд,  който рекламира събитието, от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт се обявяваме категорично срещу подмяната на автентични паметници в София с фиктивни или недовършени обекти или пък такива, за които е коментирано включително и в медиите, че са меко казано взаимствани от чужди идеи и очевидно не биха могли да бъдат запазената марка на столичния град.

image

Първо в списъка е недостроеното наклонено здание на входа на София откъм „Горубляне”(под №1 на колажа).

 image

. (фиг.1а)*изображението е обърнато огледално, за да бъде гледано от същия ъгъл като това на билборда.

Това е сграда, чийто строеж е замразен вече 5-та година и изгледите за довършването й стоят в бъдеще време. Може би слагайки я на рекламен билборд за празника на столицата някой от Столична Община разчита сградата да си намери „инвеститор”. Кой знае? ....... Факт е обаче, че почти всеки новопостроен офис или бизнес център от този вид в София използва наличната пътна инфраструктура и няма адекватен на капацитета й обществен транспорт, нито достатъчно паркоместа. Така се получават нови задръствания и проблеми, които са за сметка на всички данъкоплатци, вместо, както сега се случва в Лондон – за сметка на инвеститора. (основният принцип на пазарната икономика „замърсителят – плаща”). http://www.investor.bg/novini/122/a/oblagat-stroitelite-v-london-s-infrastrukturna-taksa,130581/ Тоест едва ли и цялостният подход при строителството на подобни кули може да бъде даван като пример.

Вторият обект върху рекламата за деня на София е сградата, в която се помещава представителството на Европейската комисия за България (№2 на билборда) – построена на мястото на къщата на великия български държавник Стефан Стамболов, за която дори не беше оставена една малка плоча с надпис. На снимките се забелязва значителна прилика с творение на известният архитект Норман Фостър в Ню Йорк.(Hearst Tower)

image (2а и 2б)image

Тази прилика не е останала далеч и от полезрението на медиите. Материал по темата може да се види в брой на в-к „Труд” от 2011г. http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=810599 Дали това може да се превърне в запазената марка на София или носител на българска идентичност? ........

На трето място, но предизвикваща може би най-голямото объркване, е снимка на метровлак в центъра на композицията. (№3 от билборда) Този влак обаче НЕ Е от столичното метро (на снимките по-долу се вижда как изглеждат нашите влакове).

Може би някой се е срамувал да постави снимки от метрото или просто е сложил случайна снимка от интернет на метровлак от ............. втория по големина град в Португалия Порто. (3а и 3б).

image(фиг.3а) Метровлакове в София. В ляво - боядисана с бяло-оранжево нова мотриса, в дясно - по-стар модел, идентичен с използваните и до ден-днешен метровлакове в Московското метро.

image (фиг.3б) Влаковете от метрото в Порто

Интересно какво общо имат португалските метровлакове с тези в София и може ли това изображение да бъде поставено на рекламен билборд по случай празника на българската столица? Каква е била целта на занятието?

От друга страна, върху билборда за деня на София на заден план, като сред гъста софийска мъгла, се виждат очертанията на автентичните софийски сгради – Софийският Университет (4) или Народният театър „Иван Вазов” (5).

Можем ли да окачествим това като планомерно заличаване на автентичната история и архитектура на нашата столица, строена със средствата и усилията на  велики българи? Сградата на Ректората на най-престижното и старо учебно заведение у нас е построена с дарение на братята Евлоги и Христо Георгиеви – едни от най-богатите българи в края на ХІХ и началото на ХХв и едни от най-големите меценати. (за паралел със сегашната ситуация и дума не може да става)

image (фиг.4) снимка от 30-те години на ХХв.

Не по-малко емблематична е сградата на Народния театър „Иван Вазов”, проектирана от световнопризнатите австрийски архитекти Фелнер и Хелмер (http://www.answers.com/topic/ferdinand-fellner).

image (фиг.5) снимка от 1910г.

Видно от представения билборд е, че тези епонимни паметници се заместват с обекти със спорни архитектурни и визуални качества, проектирани и построени от хора, които трудно могат да се мерят по достойнства с видните ни предшественици и чиято работа е обвързана със съмнения за далавери на дребно и престъпления по служба.

„Какво друго можеше да бъде поставено на билборда за деня на София?” – може би ще попита някой. Не искаме дори да започваме темата с на практика унищожения сердикийски амфитеатър. Едва малка част от него е погребана в приземен хотелски етаж, но реалните мащаби на сградата и усещането за пространство е безвъзвратно загубено. 1/3 от съоръжението се намира под „Гьоте институт”, а последната 1/3 се превърнала в блато като гледката към нея вероятно умишлено е преградена с огромен транспарант. А какво да кажем за десетките съборени красиви стари сгради в София (от края на ХІХ и началото на ХХв.), за които никой от Столична Община не намери средства да бъдат реставрирани или възстановени или най-малкото да започне широка обществена дискусия за бъдещето на тези изключителни паметници.

В заключение – цялата рекламна кампания граничи с гротеската. Оприличаваме я на подмяна на реалността с фиктивни образи, които виреят в главите на определени хора, опитващи се да притъпят усета на гражданите за това, което се случва около тях в настоящето. „Защо?” ще попитате вие. Един възможен отговор е: „за да могат да продължават политиката на „розовите очила”, чрез която на тъмно да решават съдбата на нашия град” и за да скъсяват още повече паметта на гражданите. Старите сгради са тук от десетилетия/столетия и служат за репер/отправна точка на всичко, което се случва в града и са пазители на нашата идентичност. Те са реалното мерило за това – къде сме ние и къде са били нашите предци. За това кое е ценното и кое е тленното....

Тъжно е, че хората, които управляват града ни (макар тази тенденция се наблюдава и извън София) пренасят мъглата в главите си, объркани от подкупи, безпринципност, алчност, лицемерие, некомпетентност и съзнание за безнаказаност, на живо – пред очите ни. Пренасят работата на парче като отпечатък върху нашия град, върху нашето минало и настояще. От всички нас, гражданите на София и на България и нашата будна и ясна, а не замъглена гражданска съвест ще зависи какво ще е бъдещето! 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: obshtestven
Категория: Лични дневници
Прочетен: 662093
Постинги: 188
Коментари: 83
Гласове: 99
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031