Прочетен: 1824 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 10.09.2014 23:19
В Европа ограничаването на автомобилния трафик е общинска политика - част 1
Цюрих. Докато американските градове синхронизират „зелени вълни”, за да подобряват автомобилния поток и предлагат различни помощни средства, така че шофьорите да намерят място за паркиране, много европейски градове правят точно обратното: създават враждебна среда за автомобилите. Методите варират, но целта е ясна – да направят използването на автомобил скъпо и достатъчно неудобно, така че да накарат шофьорите да преминат на по-екологични видове транспорт.
Градовете, сред които попадат Виена, Мюнхен, Копенхаген и др., са затворили големи части от града за автомобилите. Пътните ленти в Барселона и Париж са преплетени от множество велоалеи. Шофьорите в Лондон и Стокхолм плащат „такса-задръстване” за влизане в центъра на града. През последните 2 години, много германски градове се присъединиха към националната мрежа за природни зони, където се допускат само електромобили.
Градовете като цяло приветстват изграждането на нови търговски центрове и жилищни сгради, но въвеждат рестрикции за броя парко-места. Паркирането на улицата вече започва да става рядкост. „През последните години дори бивши столици на автомобилизма, като Мюнхен, еволюират като рай за пешеходците”, казва Лий Шипер, главен инженер по разработките в университета Станфорд, със специализация „Устойчив транспорт”.
„В САЩ, наблюдаваме много по-голяма тенденция към адаптиране на градовете, за да бъдат гостоприемни за шофьорите”, казва Педер Йенсен, директор на Групата за енергетика и транспорт в Европейската агенция по околна среда. „При нас в Европа, има много по-голяма обществена нагласа да направим градовете по-добри за живот за хората и да ги направим свободни от автомобили.”
Департаментът по планиране на трафика*, работи през последните години, за да създава пречка за шофирането. Създават се нови кръстовища със светофари, така че да създават забавяне и неудобство за шофьорите. Пешеходните подлези, които преди позволяваха на автомобилния трафик да преминава свободно през кръстовищата, са премахнати. Ватманите, в непрекъснато разрастващата се трамвайна мрежа в града, могат да превключват светофарите според тяхното удобство, което създава пречка за автомобилите. Около „Лъвския площад” в Цюрих, което е едно от най-посещаваните места, автомобилното движение е забранено в много от пресечките. Където все още има такава възможност, скоростите са ограничени до 20 км/ч., така че всички пешеходни пътеки и знаци да бъдат премахнати изцяло, давайки възможност на пешеходците да се движат и да пресичат навсякъде, където им е удобно.
....................................................................................................................................................................Част 2 - obshtestven.blog.bg/lichni-dnevnici/2014/09/10/.1296149
http://www.nytimes.com/slideshow/2011/06/27/world/europe/20110627TRAFFIC-10.html?_r=0
http://www.nytimes.com/2011/06/27/science/earth/27traffic.html?pagewanted=1&_r=1
*Департаментът по планиране на трафика - който за разлика от ЦГМ, не е търговско дружество
Оттук логичният въпрос – европейски или американски град е София?
Тагове: