Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.02.2014 15:26 - ПРОДАЖБАТА НА „НЕОПЕРАТИВНИ АКТИВИ” – ПОРЕДНАТА ДАЛАВЕРА НА ГЪРБА НА БДЖ И ДАНЪКОПЛАТЦИТЕ
Автор: obshtestven Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3431 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
ПРОДАЖБАТА НА „НЕОПЕРАТИВНИ АКТИВИ” – ПОРЕДНАТА ДАЛАВЕРА НА ГЪРБА НА БДЖ И ДАНЪКОПЛАТЦИТЕ

Почивни станции, апартаменти, локомотиви и вагони на тезгяха

По повод последните събития в БДЖ – запорирането на банкови сметки, продажбата на локомотиви и почивни станции, Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт настоява за мораториум върху продажбата на активи на Холдинг БДЖ ЕАД и публично обяснение и анализ от страна на Министъра на Транспорта, Информационните Технологии и Съобщенията – Данаил Папазов за конкретните причини, довели дружеството до тежкото състояние, дължи ли държавата финансови средства на БДЖ,  какви ще бъдат реалните мерки за справянето със ситуацията и какво смятат министърът и неговия екип за неоперативни активи в Холдинга. Настояваме и за създаването на публичен регистър на тези активи и публично да се представят направените разчети – как ще бъдат покрити дълговете чрез приходите от тези продажби.

На официална среща между ръководството на Холдинг БДЖ и ДП НКЖИ с представители на синдикати през миналата седмица (14 февруари), е била обсъдена съдбата на почивната станции на дружеството в Добринище, Кюстендил (намираща се върху минерален извор) и Съботковци (Габровска област) във връзка с прехвърлянето на дълг срещу собственост за погасяване на задълженията между двете железопътни дружества. Интересното в случая е, че решение от МТИТС за прехвърлянето на имотите до момента не е взето, но въпреки това договорките вече са в ход. От срещата става ясно и че НК ЖИ ще предостави почивните бази под наем на Холдинг БДЖ.

Нашата инициатива счита, че продажбата на почивните бази няма да покрие особена част от дълговете на дружеството, но по всяка вероятност ще доведе компанията до още по-тежко състояние, особено след като ще трябва да плаща наем, за да почиват служителите й.

Тази допълнителна дейност (почивни станции и хотели) може да бъде губеща само при некомпетентно и неадекватно управление. При достатъчна реклама, включително и във влаковете и гарите и правилен мениджмънт, трите станции биха се радвали на интерес освен от железничари и от обикновени граждани (в момента също са посочени цени за външни лица), още повече, че както знаем Добринище е зимен курорт и хотелите и квартирите там са пълни през зимния сезон

Ние считаме това за умишлена безстопанственост и даваме за пример базите на БНТ (Пампорово http://pamporovo.bnt.bg/pricelist ) и БНР (Боровец http://wikimapia.org/28057635/bg/%D0%9F%D0%BE%D1%87%D0%B8%D0%B2%D0%B5%D0%BD-%D0%B4%D0%BE%D0%BC-%D0%BD%D0%B0-%D0%91%D0%9D%D0%A0

, които са достъпни и за граждани, промотират се и по всяка вероятност не са на „загуба”.

В тази връзка на заседанието от „ПЪРВИ ЧАСТЕН СИНДИКАТ” също са изразили позицията си, че покриване на задълженията на „Холдинг БДЖ” ЕАД към ДП "НКЖИ" „дълг срещу собственост” не е удачно и за двете страни. Президентът на „ПЪРВИ ЧАСТЕН СИНДИКАТ” Дамян Петров е предупредил Принципала/Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията/ с писмо № 31-03-98/29.07.2013 г. да бъдат прекратени всякакви процедури за погасяване на задължения от „Холдинг БДЖ” ЕАД към ДП „НКЖИ” „дълг срещу собственост” и е заплашил със сигнал до главния прокурор.

В същия контекст за т.нар. „неоперативни активи” дойде и новината за продадени 3 електрически локомотива на БДЖ.

Някои медии посочиха като купувач скандало-известният бизнесмен Христо Ковачки. Според други източници локомотивите са закупени от същата словашка фирма (Lokorail) http://www.lokorail.sk/en/

, която преди 2 години закупи други 4 локомотива на БДЖ от сходна модификация, произведени от „Шкода” преди повече от 30 години и обявени за изгнили и негодни.

От документ на МТИТС за миналата година става ясно, че има огромен недостиг на локомотиви (едва половината от наличните за БДЖ Пътнически Превози са в изправност и работят). От Първи частен синдикат пък сигнализираха, че локомотиви, които са за по-висока скорост са прехвърлени към Товарни превози (БДЖ ТП) (независимо, че возят товарни влакове със скорости до 60 км/ч), а локомотиви с параметри за по-ниска скорост – до 100 км/ч са дадени в управление на Пътнически превози (БДЖ ПП). Така на практика не могат да се обслужват влакове с максималните допустими от инфраструктурата скорости. Това е и една от причините за закъсненията на влакове.

От друга страна локомотивите са ценен подвижен състав, тъй като могат да обслужват, както товарни, така и пътнически влакове. Тоест – когато пътниците се питат защо за даден влак няма локомотиви, е хубаво да им се отговори – защото мислещите хубавото на държавната железница ги продадоха, лишавайки я от гарантиран бизнес и приходи. Поне до лятото на 2013г. БДЖ „Товарни превози” имаше по-малко от 60 млн. лв. дългове, които не бе спирало да погасява. За сметка на това – останалият дълг (официално над 620 млн. лв.), основно натрупан заради закупуването на мотрисите „Сименс” и тежи върху целия холдинг.

Ние смятаме, че тези и стотици други локомотиви, които гният и се разграбват на различни места у нас умишлено са оставени в това състояние, за да може някой (у нас или в чужбина) да си напазарува евтин подвижен състав. Припомняме, че рециклиран електрически локомотив струва не по-малко от 600 000 евро, а нов локомотив върви между 3 и 5 000 000 евро. В нашия случай началната продажна цена бе 120 000 – 140 000 лв.

Припомняме, че посочените локомотиви фигурират в сигнала ни до главния прокурор Сотир Цацаров от месец ноември м.г.за търга, на който бяха продадени посочените локомотиви (http://obshtestven.blog.bg/lichni-dnevnici/2013/11/18/signal-do-glavniia-prokuror-za-predstoiashta-prodajba-na-lok.1207951 ),  бе образувана преписка и разследването продължава. Надяваме се резултатите да станат ясни в кратки срокове и виновните носят наказателна отговорност.

Предоставяме на вниманието Ви примери от чужбина, където дейността на железниците е разширена и се използва както за допълнителни приходи, така и за маркетингова и PR стратегия. Такива са железниците на Германия (Deutsche Bahn), която притежава хотели в Берлин, Бремен, Дортмунд, Дрезден, Дюселдорф и др.

Дружеството разширява своята дейност с предоставяне на услугата – велосипеди под наем в цялата Федерална Република (http://www.bahn.de/p/view/service/fahrrad/call_a_bike.shtml ); компанията притежава магазини за сувенири и хранителни стоки; напоследък дружеството изгражда система за електромобили под наем и необходимите места за зареждането им. Компанията издава собствено списание (http://mobil.deutschebahn.com/ ). Гарите в Германия се превръщат в търговски центрове. За DB Schenker - просто няма какво да коментираме (https://www.dbschenker.com/ho-en/start.html ).

В Австрия държавният жп оператор (OBB) притежава най-голямата автобусна компания PostBus (http://www.postbus.at/en/

), а също така е и най-големият собственик на недвижими имоти; има отделно дружество, което се грижи за управлението им ЦBB-Immobilienmanagement (Недвижимости), притежава и лифтово съоръжение OBB Weisssee Seilbahn

В Чехия и Словакия, по най-натоварените направления се движат детски вагони. Също така, се инвестира във вагон-ресторантите, които в България бяха премахнати от съставите на влаковете, обявени за „неоперативна дейност” и продадени за скрап.

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: obshtestven
Категория: Лични дневници
Прочетен: 666215
Постинги: 188
Коментари: 83
Гласове: 99
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930