Прочетен: 2037 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 11.02.2014 12:01
ЕЛХОВСКАТА ГАРА СЕ РУШИ И РАЗГРАБВА
Кой печели от закриването на „губещи” жп линии?
Граждани от община Елхово алармират, че гарата в града се руши и разграбва. Това става видно и от снимките по-долу. Линията „Ямбол – Елхово” не функционира за пътнически превози от 14-ти ноември 2002-ра година, а от март 2003г. Елхово престава да е гара. През 2009-та година са преустановени и товарните превози. От тогава няма и охрана на обектите, които се разграбват и саморазрушават. Въпреки изразеното желание на местната администрация, както и многократните опити на различни граждани и транспортни специалисти за възстановяване на движението на влакове, до момента резултат няма, а линията е нарочена за демонтиране, което бе отложено през 2013г. Жп линията е посочена като губеща и закрита за движение, както и редица линии в страната като Горна Оряховица – Елена и др. В момента целият локален и международен товарен транспорт се извършва от тежкотоварни камиони, които причиняват десетки катастрофи всяка година, разрушават пътната инфраструктура и замърсяват околната среда. Преди спирането на влаковете огромен проблем се оказват автобусните фирми, чиито автобуси са тръгвали заедно с влаковете, създавайки нелоялна конкуренция. Сега обаче и при автопревозвачите пътниците намаляват, а целият район „постепенно замира” по думите на местните.
Ние настояваме за публично преразглеждане на т.нар. „губещи линии” и питаме – има ли „губещи шосета”? Още един въпрос – защо жп инфраструктурната такса продължава да е 3 ПЪТИ по-висока от винетките за товарни автомобили? До кога ще може България да си позволява да субсидира по-енергийнонеефективния, замърсяващ и причиняващ човешки и материални щети автотранспорт?
Една от възможностите, споделяна от специалисти е качването на ТИР-ове на т.нар. Ро-Ла вагони, които обаче при настоящата конюнктура са неизгодни (Ро-Ла терминалът на Драгоман бе демонтиран след като 2 години нито един ТИР не бе превозен от Свиленград до Сръбската граница). Друга сериозна възможност е доизграждането на 30 км. отсечка до ГКПП „Лесово” и свързането на линията към Одрин, която да даде по-бърз достъп на товарния поток, включително контейнерните влакове до Дунав мост при Русе, тъй като тунелът за автомобили под Шипка едва ли ще стане факт в близко бъдеще, още повече, че в ЕС, както и в Турция тунелите се строят за жп, а не за автомобилен транспорт.
Закриването на линията съвпада с момента на разделяне на БДЖ и НК ЖИ, което специалисти считат, че е сбъркано по начало, още повече, че в Член 1 на евродирективата 91/440 (т.нар. „Първи Железопътен Пакет”) четем: „Настоящата директива има за цел да съдейства за приспособяването на железопътния транспорт в Общността към потребностите на единния пазар и повишаването на тяхната ефективност: чрез отделяне на управлението на железопътната експлоатация и инфраструктура от предоставянето на железопътни транспортни услуги, като отделното водене на счетоводството е задължително, а организационното или институционално разделение е по избор;”. В най-успешните железници в Европа - Немските Железници (Deutsche Bahn), Френските Железници (SNCF) инфраструктурата остава под шапката на държавната железница, а има само счетоводно разделяне.
Тагове: