По повод четвъртият вариант на ПРОЕКТА НА СПОРАЗУМЕНИЕ ЗА ПАРТНЬОРСТВО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ЕС ЗА ПЕРИОДА 2014 – 2020 Г. http://www.eufunds.bg/document/6501 , Гражданска инициатива за обществен транспорт продължава да обръща внимание на разминаванията в километрите републиканска пътна мрежа според официалната статистика и в официалните документи на България, свързани с Евросъюза. Нашата инициатива разкри, че до 2002г. България е имала 37 296 км. републиканска пътна мрежа, а след това „изведнъж” по документи мрежата е „скъсена” на 19 280 км. Същите километри пътна мрежа фигурират и в новия проект за споразумение с ЕС. Това на практика означава, че правителството обосновава продължаващо строителството на пътна инфраструктура, тъй като излиза, че страната е на едно от последните места място в ЕС по дължина на пътната мрежа и на последно място по гъстота. Какво се е случило с останалите 18 000 км. ? Те са станали общински пътища, за чието финансиране и поддръжка се грижат общините. Това обяснява и катастрофалното им състояние и липсата на финансиране.
Източник:
http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/data/timeseries/Transport_2.1.3.1.xls Републиканска пътна мрежа на 31.12.2001г.
|
Пътища - общо |
Автома-гистрали |
Първо-класни |
Второ-класни |
Трето-класни |
Четвърто-класни |
|
Общо |
37296 |
328 |
3012 |
3827 |
11894 |
18235 |
|
Пътища - общо |
Автома-гистрали |
Първо-класни |
Второ-класни |
Третокласни пътища и пътни връзки при кръстовища и възли |
|
Общо |
19280 |
328 |
3012 |
3827 |
12113 |
Данните в Евростат потвърждават манипулацията. България излиза с едва 19 000 км. пътна мрежа.
http://appsso.eurostat.ec.europa.e/nui/show.do?dataset=road_if_roads&lang=en
Всички останали европейски държави записват цялата си пътна мрежа, включително и градските улици. Това обяснява – как страна като Словакия в официалната статистика излиза с 43 000 километра пътища или как Франция излиза с над 900 000 км. пътна мрежа. Ако ние съберем цялата ни пътна мрежа – 37 000 км. + 55 000 км. улична мрежа се оказва, че България с 92 000 км. изпреварва Румъния по пътна инфраструктура – Северната ни съседка е с 81 713 км.
Независимо, че тази манипулация е извършена през 2002г., по времето на правителството на НДСВ и ДПС, до момента всяко от следващите 3 правителства продължава да се възползва от разминаването в данните. Поставянето им в споразумението за следващия програмен период – 2014 – 2020. на практика означава, продължаващо приоритетно строителство на автомагистрали, независимо от категоричният приоритет на ЕС върху железопътния транспорт.
В същото време километрите жп линии са представени в разгъната площ (6 000 км.), тоест всяка една удвоена жп линия се смята за две отделни линии. По този начин България е представена с твърде развита жп мрежа (на 11-то място в ЕС) и твърде слабо развита пътна мрежа. Това обосновава продължаващото демонтиране и премахване на жп линии и отпускането на повече средства за пътна инфраструктура. Данните от НСИ са категорични в това отношение – България има малко над 4 000 км. жп линии. Съотнесено към площта на страната, България е на 17-то място в ЕС.
Източник: http://www.nsi.bg/sites/default/files/files/data/timeseries/Transport_2.1.2.3.xl
2001 |
||
Обща дължина на ЖП линиите |
в това число |
|
Двойни ЖП линни |
Електрифи-цирани ЖП линни |
|
4320 |
966 |
2847 |
2012 |
||
Обща дължина на ЖП линиите |
в това число |
|
Двойни ЖП линни |
Електрифи-цирани ЖП линни |
|
4070 |
977 |
2863 |
Данните в Евростат са идентични:
Length of lines, by number of tracks
Source: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=rail_if_line_tr&lang=en
GEO/TIME |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Belgium |
3,518 |
3,521 |
3,536 |
3,544 |
3,560 |
3,568 |
3,513 |
3,578 |
: |
: |
Bulgaria |
4,317.7 |
4,316.2 |
4,259.2 |
4,154 |
4,146 |
4,143 |
4,144 |
4,150 |
4,098 |
4,072 |
Czech Republic |
9,600 |
9,602 |
9,612 |
9,614 |
9,597 |
9,588 |
9,586 |
9,578 |
9,568 |
: |
В проекта за споразумение не става и дума за услугата жп превози (Правителството „Орешарски” оставя БДЖ без европейско финансиране), а само за жп линии. Ние си задаваме въпроса – как една жп линия без влакове, ще помогне на българските граждани, пък била тя и за 200 км/ч.?
Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт изпрати писма с подробната информация по казусите до комисарите по Регионално Развитие (Йоханес Хаан) и Транспорт (Сийм Калас).
Тагове: