Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.12.2013 20:13 - Среща на Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт и Първи частен синдикат с ръководството на БДЖ
Автор: obshtestven Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1452 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Среща на Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт и Първи частен синдикат с ръководството на БДЖ

На 9-ти декември 2013г., се проведе среща между Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт, Първи частен синдикат и ръководството на Холдинг БДЖ ЕАД. Темите, които се дискутираха бяха разностранни, но с общата цел – изясняване на състоянието на дружеството и цялостна промяна в подхода на управление на Български Държавни Железници.

По отношение на финансовото състояние на компанията, разногласията между нашите представители и ръководството на компанията продължават да съществуват и след края на срещата. На първо място бяха отчетени дефицитите при финансирането на БДЖ по Договора за Обществена Услуга, както и от наша страна бяха предложени механизми по европейските нормативни актове, които позволяват компенсиране на БДЖ (Директива 91/440 и Регламент 1192/69). Но от страна на ръководството, продължава да не се приема възможността за пълна прозрачност, настойчивост и дори подвеждане под съдебна отговорност на държавните власти по отношение на финансирането на БДЖ. Според нас, това е пряко свързано с липсата на автономност на дружеството. Неговите ръководители сами признаха, че назначавайки се пряко от Министерство на транспорта и непряко от Правителството, няма как да се обърнат срещу тях. В случая, всичко това е и ще бъде в ущърб на Железницата. Напомнихме, че Полските Железници са осъдили държавата за дължими повече от 76 млн. евро, с които са успели да покрият част от дълговете си.

Бе постигнато известно съгласие и по отношение на желанието за включване на БДЖ като бенефициент по други оперативни програми, освен Оперативна Програма „Транспорт”. За съжаление ръководството отново застана в пасивната позиция, че вероятно пари по Оперативни програми за следващия програмен период няма да има. Ние считаме, че на правителствено ниво такова желание продължава да липсва (БДЖ не бе бенефициент по ОП и в периода 2007 – 2014). Още повече, че позицията на българските правителства продължава да настоява за финансиране за автомагистрали, независимо от абсолютния приоритет на Европейския Съюз спрямо  Железницата.

Другата широко дискутирана тема беше тази за активите на дружеството, където всяка една от страните изрази своите виждания по отношение на поддръжката и продажбата им. Според управителите на БДЖ, политиката „дълг срещу собственост” е успешна и дори единствената възможна. Активите без поддръжка са неоперативни и никога няма да влязат в употреба, а реновирането на подвижен състав, обикновено не се случва, заради политиката на държавата. Останалите участници в срещата обаче, продължихме да защитаваме тезата си, че трябва да се търси устойчиво решение, каквото до момента няма. Ние дадохме примери с чужбина, където успешно се прилага рециклиране на напълно амортизиран подвижен състав, развива се дейност в различни насоки, с цел да се използват всички налични активи, което създава и устойчиви или още наречени „зелени работни места”. За съжаление ръководството отново изтъкна липсата на финансиране, независимо, че се оказа, че държавата дължи около 700 млн. лв. на дружеството. На практика това означава, че БДЖ е кредитор на държавата и дружеството е принудено да се самоизяжда. Не бе отговорено на въпроса – какво ще се случи след като „неоперативните” активи бъдат продадени с останалите дългове на дружеството. От наша страна бе изтъкнато, че в цяла Европа железниците печелят от странични дейности, включително, че Deutsche Bahn притежава значителен брой имоти, които се отдават под наем или се използват за търговски центрове, хотели и др. В крайна сметка не постигнахме разбиране, че такова нещо е възможно и у нас.

Относно дълга на БДЖ от 100 млн. лв. към НКЖИ и желанието на ръководството на БДЖ да разпродава почивни станции и съоръжения за покриването му, от Първи Частен Синдикат заявиха, че това е „прехвърляне на средствата от един джоб в друг” и ще влоши състоянието на НКЖИ. От наша страна изтъкнахме, че трябва да се направи анализ – от къде е натрупан този дълг и защо никой от ръководството на БДЖ не коментира убийствените инфраструктурни такси. Бяхме сметнали, че еднодневната винетка на един ТИР е 20 лв., а за един товарен вагон, еднодневната такса е достигала 96 лв. до 2012г. (България бе заплашена със съдебна процедура от ЕС). През 2013г., таксата отново е несъразмерно висока – 74 лв. Нашата позиция бе и продължава да бъде, че това е субсидиране на товарния автомобилен транспорт за сметка на товарните жп превози, които не се субсидират, и настояхме ръководството на дружеството да излезе с ясна позиция по въпроса. Отговорено ни бе, че „нещо се прави по въпроса”...

От наша страна бе предложена конкретна идея за рециклиране на старите т.нар. „електрички” тъй като по наша инициатива успяхме да се свържем със завода производител в Рига (Латвия), от където ни изпратиха материали и изявиха желание да участват в рециклирането на влаковете, което би излязло значително по-евтино, а вероятно би осигурило и нови работни места. Отговорът бе уклончив и позицията на ръководството бе, че на определен брой по корпусите има деформации. Ние настояхме за публична среща и инспекция на състоянието им, включително и на оторизиран персонал от завода – производител.

Колкото до персонала, от Първи Частен Синдикат отново напомниха за подадените от тях сигнали за нередности с някои от техните членове, както по отношение на трудовите договори, така и по липсата в много случаи на поддръжка на локомотиви. От синдиката се заканиха да предоставят на компетентните органи нови данни за нарушения.

Ние  предложихме мерки за увеличаване на капацитета (включителн назначавена на служители) за работа по европроекти, щатен персонал за охрана на жп съоръженията (т.нар. жп полиция), която би спестила огромните разходи за възстановяване на окрадени вагони и локомотиви или тяхната продажба на безценица, която ощетява дружеството и гражданите с милиони левове и при необходимост ремонтен персонал. Отговорът от страна на ръководството бе, че Транспортна полиция, която е на подчинение на МВР трябва да си върши по-добре работата и че там сега са назначили хора. Проблемът е, че охраната на жп обекти е специфична и в много случаи е необходим допълнително квалифициран и мотивиран персонал.

Беше обсъдена темата и за имиджа на компанията. От инициативата настояха за повече внимание върху този проблем, тъй като този негативен аспект води след себе си и други проблеми, утежняващи още повече състоянието на БДЖ. От ръководството отговориха, че работят по въпроса. От наша страна беше предложено включване на рекламни материали, печатни издания, сувенири и други подобни в дейността на БДЖ или съкоопериране с български производители.

От ръководството на дружеството предложиха на нашата инициатива да помогне за справяне с вандалските прояви, извършвани срещу подвижен състав и други жп съоръжения, собственост на БДЖ и НКЖИ. Нашият отговор бе, че ще направим каквото е по силите ни, но всички основни ресурси и лостове са съсредоточени в ръководствата на дружествата и в държавата. Така че, решаването на тези проблеми зависи до голяма степен от тях. Предложихме във всеки влак да има разлепени на видими места спешни телефони, на които пътниците да сигнализират своевременно за хвърляне на камъни и нанасянето на други имуществени вреди върху влакове, линии и гари.

Изводът за нас от тази среща, остава същият както при срещите с предишните ръководства на дружеството. С огромно съжаление, констатираме, че промяната в положителна посока е минимална и няма да допринесе съществено за благосъстоянието на Железницата. Нашата инициатива ще продължи да отстоява исканията си, докато те не бъдат изпълнение до последната точка. Българските граждани заслужават пълна прозрачност над разходването на публични средства, а не съмнителни сделки, създаващи чувството на безнаказаност и безсилие. Българските граждани заслужават една работеща в техен интерес Железница, а не осакатено чучело, над което да се упражняват всякакви псевдо-експерти. Именно заради това, Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт ще продължи да защитава каузата си докрай.

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: obshtestven
Категория: Лични дневници
Прочетен: 662210
Постинги: 188
Коментари: 83
Гласове: 99
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031