Наскоро попаднахме на една прекрасна ретро фотография на подхода към Бруклинския мост и тя показва детайлен поглед върху ситуацията в началота на ХХв. Показваме тази снимка, не от някакъв вид безсмислено носталгия, а като една трезва оценка за състоянието на моста като транспортно съоръжение.
Бруклинският мост през 1903-та година е поемал много повече пътникопоток отколкото сега.
Фотографията от 1903-та година показва, че мостът има само по една лента във всяка посока за частни превозни средства, които били каруци, теглени от коне. Останалото пространство е заето от трамвайни линии, повдигнати жп линии и пешеходци. Днес, разбира се, продължава да има споделена пешеходна и велосипедна алея в средата на моста, но всичко останало е за автомобилите с по 3 ленти за автомобилното движение в посока (общо 6 ленти). Няма нито автобуси, нито релсов обществен транспорт през моста.
Ако целта, на създаването на Бруклинският мост е била – да подпомогне превозът на хората между двете части на града, то промяната му – от почти изцяло заето от обществен транспорт, в съоръжение основно за лични автомобили може да се нарече – катастрофално. През 1902г., година преди да бъде заснета фотографията, по мостът са се превозвали грубо 341 000 души според Федералната Пътна Администрация. Мостът достига своят връх няколко години по-късно с 426 000 души ежедневен пътникопоток през 1907г.
Днес, 125 000 моторни превозни средства пресичат всекидневно Бруклинския мост, както и 4 000 пешеходци и 2 600 колоездачи. За да може мостът да достигне отново предишният си капацитет, всеки от автомобилите трябва да вози повече от 3-ма души средно, но за съжаление хората се возят сами във всеки автомобил (за Европа точната цифра е 1,7 пътника, за Австралия и САЩ – 1,1 – 1,3 пътника в автомобил). През 1989г., когато градската управа е преброила около 132 000 МПС на ден, ФПА е пресметнала, че се превозват около 178 000 пътника дневно.
Историята с този мост е показателна за политиката на градоначалниците, които са предпочели по-малко ефективния вид транспорт. Днес пускането на трамвайни линии през моста едва ли би помогнало особено, тъй като цялата трамвайна мрежа в града е премахната след Втората Световна Война. Тя не е заменена успешно и от друг вид транспорт (автобуси или метро в тази част на града). Резултатът е, че транспортната система в момента поема много по-малко пътници.Тагове:
София-Банкя с ретро парен локомотив
How to Treat a Lady… Singer Vogue MkIII ...