Постинг
18.05.2013 23:42 -
Автомобилният тунел под Шипка ... До кога с двойния аршин?
В момента тече обжалване на решението по оценка на въздействие върху околната среда (ОВОС) във Върховен административен съд. Наред с това Главна дирекция Околна среда на Европейската комисия (ЕК) е започнала проверка с номер 4374/12/ENVI, ...която не е приключила.
Поводът за обжалванията са два:
- Избран е вариант на обходен път, който засяга пет квартала на Габрово. Така вместо решение на проблема с трафика през града, той се прехвърля механично от едни жители към други;
- За преминаване през Стара планина е приет къс вариант на тунел от 3,2 км. Това означава, че път с дължина над 4,5 км и ширина между 15 и 40 м щe бъде изграден директно през Природен парк Българка и една от най-дивите му части - долината на Козята река, обитавана от защитените от закона видове мечка, вълк и рис.
Целият природен парк е защитена зона от европейската екологична мрежа Натура 2000. Българка е един от младите природни паркове у нас, който съществува от 2003 г., за да опазва буковите гори, които са вододайни зони, осигуряващи питейна вода на Габрово и района. Освен директно унищожение на горите, този вариант на пътя ще доведе до увеличаване на шума и замърсяването, фрагментация на местообитанията и прогонване на животинските видове.
Коалицията „За да остане природа в България“ и инициативни комитети от град Габрово не са против проекта за обходен път и тунел под Шипка като цяло, а против одобрените негови алтернативи. Те предлагат:
- Алтернативен вариант на обхода през т.нар. трасе „Мусман“. Той е с 2,8 км по-дълъг, но чрез него се избягва преминаването на обходния път през страничните западни квартали.
- За преминаването през Природен парк Българка единственият приемлив вариант е изграждането на дълъг тунел от 7 км. Този вариант е бил заложен в заданието на фонд „Републиканска инфраструктура“ още през още през 2008 и 2009 г., но впоследствие изчезва от последващите заданията на проекта. Дълъг вариант на тунела би съответствал на концепцията за зелена инфраструктура, разработена от ЕК и обявена като приоритетна за финансиране през следващия финансов период 2014 – 2020 г.
Започването на строителството в този момент и по този начин поставя здравето на хората и природата в опасност. Самото изпълнение на проекта докрай е невъзможно, тъй като в рамките на досегашното обжалване вещите лица потвърдиха всички твърдения на жалбоподателите.
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 99